DOI: 10.53084/22209050_2024_29_159
З.В. Иноземцев
История живописи в интерпретации Плиния Старшего (по материалам книги XXXV «Естественной истории»)Аннотация: В статье исследуется история живописи в интерпретации Плиния Старшего по материалам книги XXXV «Естественной истории». Целью данного исследования является попытка ответить на следующие вопросы: какой видел историю живописи Плиний Старший, какие сведения о техниках и методах художественного ремесла он донес до нас, как он представлял воспитательный потенциал искусства. Изучается вопрос о происхождении живописи, согласно информации Плиния, и обосновывается ее достоверность на основании данных современной исторической науки. Помимо этого, исследуется значение термина monochromatos и его связи с историей древнегреческой живописи. Рассматриваются данные Плиния об античных художественных школах, в особенности, Сикионской. Большое внимание уделено художнику Памфилу как основоположнику практики обучения живописи во всех древнегреческих школах. Анализируется разница в восприятии искусства греками и римлянами. На примере деятельности Юлия Цезаря, Октавиана Августа, Марка Випсания Агриппы изучается появление протомузейных форм в Римской империи. Обосновывается мысль о том, что для римлян искусство в первую очередь было средством, направленным на воспитание идеального римского гражданина. Освещаются некоторые проблемы методов обучения художественному ремеслу в античности. На основании результатов исследования получена интереснейшая для современного историка информация об истории живописи и изобразительного искусства в целом, по данным Плиния Старшего.
Ключевые слова: Плиний Старший, «Естественная история», история живописи, античность
Для цитирования: Иноземцев З.В. История живописи в интерпретации Плиния Старшего (по материалам книги XXXV «Естественной истории»). Аристей XXIX (2024): 159–167.
Z.V. Inozemtsev
The history of painting as interpreted by Pliny the Elder (based on the materials of the book XXXV of “Natural History”)Abstract: The article examines the history of painting in the interpretation of Pliny the Elder based on the materials of the book XXXV “Natural History”. The purpose of this study is an attempt to answer the following questions: how did Pliny the Elder see the history of painting, what information about the techniques and methods of artistic craft he brought to us, how did he represent the educational potential of art. The question of the origin of painting is studied on the basis of Pliny’s reports and their reliability is justified on the basis of data from modern historical science. In addition, the meaning of the term monochromatos and its connection with the history of ancient Greek painting is investigated. The data of Pliny on the ancient art schools and especially the Sicyon one are analyzed. Special attention is paid to the artist Pamphilus as the founder of the practice of teaching painting in all ancient Greek schools. Considerable attention is paid to the difference between the Greek and Roman perception of art. Using the example of the activities of Julius Caesar, Octavian Augustus, Marcus Vipsanius Agrippa, the appearance of proto-museum forms in the Roman Empire is studied. The author substantiates the idea that for the Romans art was primarily an educational tool aimed at educating the ideal Roman citizen. Some problems of methods of teaching artistic craft in antiquity are highlighted. Based on the results of the research, we have received the most interesting information for a modern historian about the social context of the artistic mastery of ancient art, its relationship with various aspects of the life of ancient society.
Keywords: Pliny the Elder, “Natural history”, history of painting, antiquity
To cite this article: Inozemtsev Z.V. The history of painting as interpreted by Pliny the Elder (based on the materials of the book XXXV of “Natural History”). Aristeas XXIX (2024): 159–167.
Литература / References:Berkova E.A. 1962: Nauchnaya literatura ranney imperii [Scientific literature of the early empire]. In: Istoriya rimskoy literatury [History of Roman literature]. Vol. 2. Moscow.
Беркова Е.А. Научная литература ранней империи. В кн.: История римской литературы. Под ред. С.И. Соболевского, М.Е. Грабарь-Пассек, Ф.А. Петровского. Т. 2. М., 1962. 124–142.
Carey S. 2003: Pliny’s Catalogue of Culture. Art and Empire in the Natural History. Oxford.
Dmitriyeva S.O. 2015: Pliniy Starshiy o sotsial’nom kontekste antichnogo iskusstva [Pliny the Elder on the social context of ancient art]. In: Perspektivy razvitiya nauki i obrazovaniya: sbornik nauchnykh trudov po materialam Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii: v 13 chastyakh [Prospects for the development of science and education: a collection of scientific papers based on the materials of the International Scientific and Practical Conference: in 13 parts]. Part 2. Tambov. 78–82.
Дмитриева С.О. Плиний Старший о социальном контексте античного искусства. В кн.: Перспективы развития науки и образования: сборник научных трудов по материалам Международной научно-практической конференции: в 13 частях, Тамбов, 28 февраля 2015 года. Часть 2. Тамбов, 2015. С. 78–82.
Isager J. 1991: Pliny on Art and Society: The Elder Pliny’s Chapters on the History of Art. London.
Kravtsov N.A. 2012: Zhivopis’ i skul’ptura v politicheskoy zhizni Drevnego Rima [Painting and sculpture in the political life of Ancient Rome]. Severo-Kavkazskiy yuridicheskiy vestnik [North Caucasian Legal Bulletin] 4: 24–26.
Кравцов Н.А. Живопись и скульптура в политической жизни Древнего Рима. Северо-Кавказский юридический вестник 4 (2012): 24–26.
Lеpik-Kopaczyńska W. 1954: Monochromata antyczne. Archeologia 6: 115–140.
Mat’ye M.E. 1961: Iskusstvo Drevnego Yegipta [Art of Ancient Egypt]. Moscow.
Матье М.Э. Искусство Древнего Египта. М., 1961.
Onopriyenko Ye.V. 2007: Znacheniye istorii Pliniya Starshego dlya teorii zhivopisi rannego Novogo vremeni [The significance of the history of Pliny the Elder for the theory of early modern painting]. In: Ye.V. Onopriyenko. Nauchnyye trudy [Scientific works] 4. 54–59.
Оноприенко Е.В. Значение истории Плиния Старшего для теории живописи раннего Нового времени. В кн.: Е.В. Оноприенко. Научные труды. № 4. 2007. С. 54–59.
Pliniy Starshiy. 1994: Yestestvoznaniye. Ob iskusstve Per. s latin., predisl. i primech. G.A. Taronyana [Natural science. About art. Trans. from Latin, preface and note of G.A. Taronyan[. Moscow.
Плиний Старший. Естествознание. Об искусстве. Пер. с латин., предисл. и примеч. Г.А. Тароняна. М., 1994.
Rossiyskaya muzeynaya entsiklopediya 2001: [Russian Museum Encyclopedia]: in 2 volumes. Vol. 1. Moscow.
Российская музейная энциклопедия: в 2 томах. Том 1. М., 2001.
Schiavi Gazzola E. 1960: Origini dell’encausto. L’Arte. Rivista di storia dell’arte 25, 4.
Schultz E. 1990: Notes on the History of Collecting and of Museums. Journal of the History of Collections 2.2: 205–218.
Vipper B.R. 1972: [The Art of Ancient Greece]. Moscow.
Виппер Б.Р. Искусство Древней Греции. М., 1972.
Автор / Author:Захар Викторович Иноземцев / Zakhar V. Inozemtsev