Российский фонд содействия образованию и науке
Университет Дмитрия Пожарского


АРИСТЕЙ
ВЕСТНИК КЛАССИЧЕСКОЙ ФИЛОЛОГИИ И АНТИЧНОЙ ИСТОРИИ
DOI: 10.53084/22209050_2024_29_146
Е.В. Илюшечкина
Exempla в контексте антропологии Плиния Старшего

Аннотация: Рассуждения Плиния Старшего о природе человека, строении и частях его тела, развитии человеческого организма и пр. в VII книге «Естественной истории» чередуются с экзотическими сведениями о нравах и образе жизни скифов, народов Индии и Эфиопии и с разного рода парадоксографическими экскурсами, необычными явлениями, историческими анекдотами, любопытными этимологиями и т. д. Ссылки Плиния на авторитетных писателей и цитаты из источников греко-римского прошлого призваны обосновать достоверность материала, который группируется по темам. Большую часть приведенных Плинием тем сопровождает ряд примеров (exempla), которые представляют собой краткие истории и эпизоды из жизни легендарных героев или исторических личностей прошлых времен. Поступки и высказывания исторических (или псевдоисторических) персонажей служили примерами добродетелей для подражания или иллюстрировали ситуации, которых следовало избегать. Примеры, перенесенные из одного произведения в другое (ср. Plin. VII 100~Val. Max. VIII 7, 1; Plin. VII 109~Val. Max. V 6, ext. 5; Plin. VII 110~Val. Max. VIII 19, ext. 1; Plin. VII 121~Val. Max. V 4, 7 и др.), свидетельствуют о том, что exempla продолжали оставаться востребованными читательской публикой и что в другом контексте эти exempla оказывались актуальными. Функция exempla состояла в том, чтобы ради дидактических целей подкрепить авторские рассуждения и благодаря риторизации придать назиданию занимательность. Важным элементом примеров Плиния стало сочетание исторической ситуации и морализирующего поучения. Как правило, конкретная личность занимает центральное место в exempla латинского автора, что позволяло читательской публике Плиния составить впечатление об историческом (или псевдоисторическом) персонаже и, возможно, сформировать собственные представления о природе человека.

Ключевые слова: Плиний Старший, «Естественная история», антропология, «примеры» (exempla), риторизация

Для цитирования: Илюшечкина Е.В. Exempla в контексте антропологии Плиния Старшего. Аристей XXIX (2024): 146–158.

E.V. Ilyushechkina
Exempla in context of anthropology by Pliny the Elder

Abstract: In Book VII of the “Natural History” Pliny the Elder’s discourses on the nature of man, the structure and parts of the body, the development of the human organism alternate with exotic information about the manners and way of life of the Scythians, the peoples of India and Ethiopia and with various kinds of paradoxographical excursions, unusual phenomena, historical anecdotes, curious etymologies, etc. The references of Pliny the Elder to authoritative writers and quotations from sources of the Greco-Roman past are intended to confirm the authenticity of the material, which is grouped by theme by the author. Pliny’s references to authoritative writers and quotations from sources of the Greco-Roman past are intended to confirm the reliability of the material, which is grouped by the author into themes. Most of Pliny’s topics are accompanied by a series of exempla, which are short stories and episodes from the lives of legendary heroes or historical figures of past times. The actions and statements of historical (or pseudohistorical) characters served as examples of virtue to be emulated or illustrated situations to be avoided. Examples transferred from one work to another (cf. Plin. VII 100~Val. Max. VIII 7, 1; Plin. VII 109~Val. Max. V 6, ext. 5; Plin. VII 110~Val. Max. VIII 19, ext. 1; Plin. VII 121~Val. Max. V 4, 7, etc.), show that exempla continued to be in demand by the reading public and that in other contexts these exempla were relevant. The function of exempla was to reinforce the author’s reasoning for didactic purposes and to make edification (teaching) entertaining through rhetorisation. An important element of Pliny’s examples was the combination of historical situation and moralising edification. As a rule, a particular person occupies the centre of the Latin author’s exempla, which allowed Pliny’s readership to form an impression of the historical (or pseudohistorical) character and, perhaps, to form their own ideas about human nature.

Keywords: Pliny the Elder, “Natural History”, anthropology, “examples” (exempla), rhetorisation

To cite this article: Ilyushechkina E.V. Exempla in context of anthropology by Pliny the Elder. Aristeas XXIX (2024): 146–158.

Литература / References:
Vigasin A.A. 2021: Indiyskie etudy. Moscow.
Вигасин А. А. Индийские этюды. М., 2021.
Curtius E. R. 2021: Evropeyskaya literatura i latinskoe srednevekov’e. Moscow.
Курциус Э.Р. Европейская литература и латинское средневековье. Т. I. М., 2021. Reitz Chr. 2017: Politicheskaya allyuziya i “pouchitel’nye primery” a epicheskoy poeme Siliya Italika “Punika” [Political allusion and “instructive examples” in Silius Italicus’ epic poem Punica]. Steps/Shagi 3 (4): 202–212.
Райтц К. Политическая аллюзия и «поучительные примеры» в эпической поэме Силия Италика «Пуника». Steps/Шаги 3 (4) (2017): 202–212.
Urushev Dm., Murav’ev A. 2014: Prenie o borode: muzhestvennaya moda i gigienicheskaya norma [Beard debate: manly fashion and hygienic norm]. Otechestvennye zapiski 2 (59): 201–220.
Урушев Дм., Муравьев А. Прение о бороде: мужественная мода и гигиеническая норма. Отечественные записки 2 (59) (2014): 201–220.
Beagon M. 2005: The Elder Pliny on the Human Animal. Natural History Book 7. Oxford.
Murphy T. 2004: Pliny the Elder’s Natural History. The Empire in the Encyclopedia. Oxford.
Naas V. 2011: Imperialism, Mirabilia and Knowledge. Some Paradoxes in the Naturalis historia. In: Gibson R.K., Morello R. (eds.). Pliny the Elder: Themes and Contexts. Leiden; Boston. 57–70.
Rausch S. 2013: Bilder des Nordens. Vorstellungen vom Norden in der griechischen Literatur von Homer bis zum Ende des Hellenismus. Darmstadt.
Romm J.S. 1992: The Edges of the Earth in Ancient Thought. Geography, Exploration, and Fiction. Princeton.


Автор / Author:
Екатерина Викторовна Илюшечкина / Ekaterina V. Ilyushechkina


If a building becomes architecture, then it is art