Российский фонд содействия образованию и науке
Университет Дмитрия Пожарского


АРИСТЕЙ
ВЕСТНИК КЛАССИЧЕСКОЙ ФИЛОЛОГИИ И АНТИЧНОЙ ИСТОРИИ
DOI: 10.53084/22209050_2024_29_79
А.А. Торбин
Традиция о начале принципата Тиберия: Саллюстий Крисп и мятеж Клемента

Аннотация: Cтатья посвящена двум событиям начала принципата Тиберия: смерти Агриппы Постума в 14 г. и мятежа Лже-Агриппы в 16 г. Подробно разбираются сведения об убийстве Агриппы, а также роль в этом Саллюстия Криспа и причина, по которой Саллюстий упоминается только в «Анналах» Тацита. Автор статьи приводит доводы в пользу того, что версия о причастности Саллюстия к убийству могла возникнуть значительно позже этого события и была придумана сторонниками Агриппины Младшей или ею самой, так как источники указывают на их родственные связи и сомнительные обстоятельства смерти Криспа Пассиена, второго мужа Агриппины. С помощью фигуры Саллюстия Тацит создает образ второго Мецената и продолжает тему могущественного всадника, который не занимает видных постов, но при этом оказывает значительное влияние на принцепса и его внутренние дела. Следующим после Саллюстия у Тацита следует Сеян. Искусственное создание образа Саллюстия как «серого кардинала» Тиберия указывает на его недостоверность у Тацита, который был чуть ли не вынужден найти какую-либо замену Меценату в угоду художественному повествованию. Также ставится под сомнение так называемый мятеж Клемента, разгоревшийся на территории Италии в 16 г. Имеющиеся в источниках сведения не дают нам права делать далекоидущие выводы об этом событии, так как есть веские основания не верить в реальность этого мятежа. Скудость сведений в первоисточнике побудила Тацита на историческую реконструкцию, которая, вероятно, в силу своей правдоподобности убедила исследователей в реальности мятежа. Анекдотичный разговор Тиберия и Клемента, приводимый Дионом и Тацитом в конце рассказа о мятеже, свидетельствует о влиянии традиции, негативно настроенной к Тиберию и обвинявшей его в «незаконном» приходе к власти. Анекдот был главной частью слуха, который возник в неопределенное время после 16 г.

Ключевые слова: традиция, Саллюстий Крисп, Агриппа Постум, Клемент, мятеж Клемента, анекдот, Тиберий, Меценат, имперская историография, Ауфидий Басс, Сервилий Нониан, Плиний Старший

Для цитирования: Торбин А.А. Традиция о начале принципата Тиберия: Саллюстий Крисп и мятеж Клемента. Аристей XXIX (2024): 79–105.

А. А. Torbin
The Tradition on the Beginning of Tiberius’ Principate: Sallustius Crispus and the Mutiny of Clemens

Abstract: The article is devoted to two events of the beginning of Tiberius’ principate, i. e. the death of Agrippa Postumus in 14 A.D. and the mutiny of Pseudo-Agrippa in 16 A.D. Details about the murder of Agrippa are discussed, as well as the role of Sallustius Crispus in this and the reason why Sallustius is mentioned only by Tacitus. The author of the article argues that Sallustius’ involvement in the murder could have arisen much later than this event and been invented by supporters of Agrippina the Younger or herself, since sources point to her family ties with Sallustius and the dubious circumstances of the death of Passienus Crispus, Agrippina’s second husband. Sallustius in the Annals is also intended to create the image of the second power broker and continue the theme of a powerful knight who does not occupy prominent positions, but at the same time has a significant influence on the princeps and his internal affairs. In Tacitus the one following Sallustius in this manner is Sejanus. The artificiality of Sallustius as the confident of Tiberius indicates the inconsistency of this image in Tacitus, who was almost forced to find some kind of replacement for Maecenas in favor of the narrative. The so-called Clemens’ mutiny, which broke out in Italy in 16, is also being questioned. The information available does not give the right to draw far-reaching conclusions about this event, since there are good reasons not to believe in the reality of it. The paucity of information in the primary sources prompted Tacitus to make a historical reconstruction, which, probably due to its plausibility, convinced researchers of the reality of the mutiny. The anecdotal conversation between Tiberius and Clemens, cited by Dion and Tacitus at the end of the story of the mutiny, testifies to the influence of a tradition that was biased towards Tiberius and accused him of ‘illegal’ accession. The anecdote was the main part of the rumor which arose at an unspecified time after the year 16.

Keywords: tradition, Sallustius Crispus, Agrippa Postumus, Clemens, mutiny of Clemens, anecdote, Tiberius, Maecenas, imperial historiography, Aufidius Bassus, Servilius Nonianus, Plinius the Elder

To cite this article: Torbin A.A. The Tradition on the Beginning of Tiberius’ Principate: Sallustius Crispus and the Mutiny of Clemens. Aristeas XXIX (2024): 79–105.

Литература / References:
Allen W. Jr. 1947: The Death of Agrippa Postumus. TAPhA 78: 131–139.
Andrè J.-M. 2005: Review: Ralf Scharf, Agrippa Postumus. Splitter einer historischen Figur. Landau: Knecht Verlag, 2001 (Landauer Universitätsschriften. Geschichte, 6). Latomus 1: 219–220.
Andriessen N.J. 1883: De fide et auctoritate scriptorum ex quibus vita Tiberii cognoscitur disputatio. Hagae Comitis.
Bellemore J. 2000: The Death of Agrippa Postumus and the Escape of Clemens. Eranos 98: 93–114.
Benario H.W. 1964: Recent Work on Tacitus: 1954–1963. CV 3: 69–83.
Benario H.W. 1995: Recent Work on Tacitus: 1984–1993. CV 2: 89–162.
Benario H.W. 2005: Recent Work on Tacitus: 1994–2003. CV 3: 251–336.
Bergmans J. 1903: Die Quellen der Vita Tiberii (Buch 57 der Historia Romana) des Cassius Dio. Amsterdam.
Birley A.R. 2000: The Life and Death of Cornelius Tacitus. Historia: Zeitschrift für Alte Geschichte 2: 230–247.
Bowen E.P. 1913: Did Tacitus in the Annals Traduce the Character of Tiberius? The Classical Weekly 21: 162–166.
Burmeister F. 1893: De fontibus Vellei Paterculi. Halle.
Byrne Sh. 1999: Pointed Allusions: Maecenas and Sallustius in the «Annals» of Tacitus. Rheinisches Museum für Philologie 3/4: 339–345.
Cary E., Foster H.B. 1914: Dio’s Roman History. London.
Charlesworth M.P. 1923: Tiberius and the death of Augustus. AJPh 44: 145–157.
Christ K. 2001: Velleius und Tiberius. Historia: Zeitschrift für Alte Geschichte 2: 180–192.
Clason O. 1870: Tacitus und Sueton. Breslau.
Cogitore I. 1990: Mancipii unius audacia (Tacite, Annales II, 39, 1). Le faux Agrippa Postumus face au pouvoir de Tibère. Revue des études latines 68: 123–135.
Cooley A.E. 2005: Review: R. Scharf: Agrippa Postumus. Splitter einer historischen Figur. Landau: Knecht Verlag, 2001. ClR 1: 359.
Corbett J.H. 1974: The Succession Policy of Augustus. Latomus 1: 87–97.
Cowan E. 2009: Tiberius and Augustus in Tiberian Sources. Historia: Zeitschrift für Alte Geschichte 4: 468–485.
Dennison W. 1898: The Epigraphic Sources of the Writings of Gaius Suetonius Tranquillus. New York.
Detweiler R. 1970: Historical Perspectives on the Death of Agrippa Postumus. CJ 7: 289–295.
Fabia Ph. 1893: Les sources de Tacite dans les Histoires et les Annales. Paris. Faust F. 1891: De Vellei Paterculi rerum scriptoris fide dissertatio. Gissae.
Freytag L. 1870: Tiberius und Tacitus. Berlin.
Ginsburg J. 1981: Tradition and Theme in the Annals of Tacitus. New Hampshire.
Hanslik R. 1949: C. Sallustius Passienus Crispus. In: RE XVIII,4: 2097.
Harrer G.A. 1920: Tacitus and Tiberius. AJPh 1: 57–68.
Heubner H. (ed.) 1994: P. Cornelii Taciti libri qui supersunt. T. 1. Ab excessu divi Augusti. Stutgardiae.
Holtzhausser C. 1918: An Epigraphic Commentary on Suetonius’s Life of Tiberius. Philadelphia.
Ihm M. (rec.) 2003: C. Suetonius Tranquillus. Opera. Vol. I. De vita Caesarum libri VIII. Lipsiae.
Jameson S. 1975: Augustus and Agrippa Postumus. Historia: Zeitschrift für Alte Geschichte 2: 287–314.
Kaiser P. 1884: De fontibus Vellei Paterculi. Berolini. Kehoe D. 1985: Tacitus and Sallustius Crispus. CJ 3: 247–254.
Krykov A.S. 1997: Letopis’ pervogo veka: Istoricheskaya prosa Tatsita [Annals of the First Century: Tacitus’ Historical Prose]. Voronezh.
Крюков А.С. Летопись первого века: Историческая проза Тацита. Воронеж, 1997.
Krykov A.S. 1997: Ustnaya traditsiya v ‘Annalakh’ Tatsita [Oral Tradition in Tacitus’ ‘Annals’]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 1: 133–147.
Крюков А.С. Устная традиция в «Анналах» Тацита. ВДИ 1 (1997): 133–147.
Krykov A.S. 1983: Prolog v ‘Annalakh’ Tatsita [Prologue in Tacitus’ ‘Annals’]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 2: 140–145.
Крюков А.С. Пролог в «Анналах» Тацита. ВДИ 2 (1983): 140–145.
Levick B. 1972: Abdication and Agrippa Postumus. Historia: Zeitschrift für Alte Geschichte 4: 674–697.
Levick B. 1999: Tiberius the Politician. London. Macé A. 1900: Essai sur Suétone. Paris.
Malaspina H. (ed.) 2016: L. Annaeus Seneca. De clementia libri duo. Berolini.
Mayhoff K. (ed.) 2002: С. Plinius Secundus. Naturalis Historia. Libri XXXVII. Lipsiae.
McDonald A.H. 1975: Theme and Style in Roman Historiography. The Journal of Roman Studies 65: 1–10.
Milkau F. 1888: De Vellei Paterculi genere dicendi quaestiones selectae. Regimonti.
Millar F. 1964: A Study of Cassius Dio. Oxford.
Minto A. M. 1947: Agrippa Postumus in Planasia (7–14 d. Cr.). Archivio Storico Italiano 391: 3–10.
Mitchell J. 2015: Literary Quotation as Literary Performance in Suetonius. CJ 3: 333–355.
Modestov V.I. 1864: Tatsit i ego sochineniya [Tacitus and his Works]. Saint-Petersburg.
Модестов В.И. Тацит и его сочинения. СПб., 1864.
Modestov V.I. 1893: Zametki po Tatsitu [Notes on Tacitus]. In: Zhurnal Ministerstva narodnogo prosveshcheniya [Journal of the Ministry of Public Education]. 327–349.
Модестов В.И. Заметки по Тациту. ЖМНП (1893): 327–349.
Mogenet J. 1954: La Conjuration de Clemens. AC 2: 321–330.
Mommsen Th. 1870: Cornelius Tacitus und Cluvius Rufus. Hermes 3: 295–325.
Pagán V.E. (ed.) 2012: A companion to Tacitus. Malden, MA; Oxford.
Pagán V.E. (ed.) 2023: The Tacitus Encyclopedia. Oxford.
Paladini M.L. 1954: La morte di Agrippa Postumo e la congiura di Clemente. Acme: Annali della facoltà di lettere e filosofia dell’Università degli studi di Milano 3: 313–329.
Pappano A.E. 1941: Agrippa Postumus. CPh 1: 30–45.
Paton W.R. 1927: The Greek Anthology with an English Translation. London.
Pernices A. 1862: De Vellei Paterculi fide historica commentatio. Lipsiae.
Pettinger A. 2012: The Republic in Danger. Drusus Libo and the Succesion of Tiberius. Oxford.
Power T. 2014: Suetonius’ Tacitus. The Journal of Roman Studies 104: 205–225.
Rodeghiero M.M. 2018: Imitatio C. Caesaris, divi fili, nella congiura di Clemente. Historika. Studi di storia greca e romana 8: 175–199.
Ryberg I.S. 1942: Tacitus’ Art of Innuendo. TAPhA 73: 383–404.
Sage M.M. 1982/1983: Tacitus and the Accession of Tiberius. AS 13/14: 293–321.
Saller R. 1980: Anecdotes as Historical Evidence for the Principate. Greece & Rome 1: 69–83.
Salvo D. 2010: Germanico е la rivolta délie legioni del Reno. Hormos. Ricerche di Storia Antica 2: 138–156.
Schulz V. 2023: Clemens. In: Pagán V.E. (ed.). The Tacitus Encyclopedia. Malden, MA; Oxford. 273–274.
Seager R. 2005: Tiberius. Oxford.
Shakleton D.R. (rec.) 2008: Q. Horatius Flaccus. Opera. Berolini.
Shotter D.C.A. 1967: Three Notes on Tacitus Annales 1 and 2. CPh 2: 116–118.
Sinclair P. 1995: Tacitus the Sententious Historian. A Sociology of Rhetoric in Annales 1–6. Pennsylvania.
Sumner G.V. 1970: The Truth about Velleius Paterculus: Prolegomena. HSCP 74: 257– 297.
Syme R. 1958: Tacitus. Oxford. Syme R. 1964: The Historian Servilius Nonianus. Hermes 4: 408–424.
Syme R. 1974: History or Biography. The Case of Tiberius Caesar. Historia: Zeitschrift für Alte Geschichte 4: 481–496.
Syme R. 1978: Mendacity in Velleius. AJPh 1: 45–63.
Townend G.B. 1960: The Sources of the Greek in Suetonius. Hermes 1: 98–120.
Townend G.B. 1961: Traces in Dio Cassius of Cluvius, Aufidius and Pliny. Hermes 2: 227–248.
Watt W.S. (rec.) 1998: Vellei Paterculi Historiarum ad M. Vinicium consulem libri duo. Lipsiae.
Weller J.A. 1972: Julio-Claudian Historians. CV 6: 177–192; 197–203.
Woodman A. J. 2009 (ed.): The Cambridge Companion to Tacitus. Cambridge.


Автор / Author:
Андрей Александрович Торбин / Andrey A. Torbin



If a building becomes architecture, then it is art