DOI: 10.53084/22209050_2023_27_155
О.П. Цыбенко
Йоргос Сеферис
Вселенский эпос «Одиссея» Н. Казандзакиса и его итальянская предтеча Г. Д'Аннунцио
Аннотация: Основное произведение Н. Казандзакиса историко-философский эпос «Одиссея» – результат осмысления всемирной истории на основе использования материала греческой мифологии при полном отходе и даже отказе от «национальной» идеи, характеризовавшей начальный период духовных исканий поэта-философа. Решающий перелом в мировоззрении Н. Казандзакиса произошел в 1922–1924 гг., во время пребывания писателя в Западной Европе (Париж, Вена, Берлин, Италия), когда у Н. Казандзакиса формируется
«интеллектуальная» вера в его основополагающую Троицу, которая определила развитие человечества (Будда, Христос и Ленин). Как следствие этого перелома после возвращения на Крит (1924) Н. Казандзакис обращается к попыткам практического познания коммунистической идеи, которая реализуется в России, а в художественном творчестве – к новому эпическому осмыслению мифа об Одиссее в ключе вселенскости. Среди литераторов-современников, оказавших заметное влияние на творчество Н. Казандзакиса, одно из первых мест принадлежит Габриэле Д' Аннунцио, который наряду с некоторыми другими литераторами и философами ХХ в. стал для Н. Казандзакиса одним из выдающихся мастеров художественного слова; через него он воспринял те-
ории героического пессимизма, интуиции и витализма. Одним из предтечей Одиссея в эпосе Н. Казандзакиса стал Одиссей Д'Аннунцио. Это тип «опьяненного горизонтами» Одиссея, ярчайшее выражение которого в мировой литературе представлено в XXVI canto «Ада» Данте, ставшем «точкой отсчета» для Одиссея Н. Казандзакиса в сюжетном плане.
Ключевые слова: Н. Казандзакис, историко-философский эпос, «Одиссея», греческая мифология, Россия, вселенскость, Г. Д' Аннунцио, героический пессимизм, витализм, «Ад» (XXVI canto), Данте
Для цитирования: Цыбенко О.П. Вселенский эпос «Одиссея» Н. Казандзакиса и его итальянская предтеча Г. Д'Аннунцио. Аристей XXVII (2023): 155–177.
O.P. Tsybenko
The ecumenical epic "Odyssey" by N. Kazantzakis and his Italian forerunner G. D'Annunzio Abstract: The main work of N. Kazantzakis, the historical and philosophical epic "Odyssey", is the result of comprehending world history based on the use of material from Greek mythology, with a complete departure and even rejection of the "national" idea that characterized the initial period of the poet-philosopher's spiritual quest. The decisive turning point in N. Kazantzakis' worldview occurred in 1922–1924, during the writer's stay in Western Europe (Paris, Vienna, Berlin, Italy), when N. Kazantzakis formed an "intellectual" faith in his fundamental Trinity, which determined the development of mankind (Buddha, Christ and Lenin). As a consequence of this turning point, after returning to Crete (1924), N. Kazantzakis turns to attempts at practical knowledge of the communist idea, which is being implemented in Russia, and in artistic creativity – to a new epic understanding of the myth of Odysseus in the key of ecumenical universality. Among the contemporary writers who had a noticeable influence on the work of N. Kazantzakis, one of the first places belongs to Gabriele D'Annunzio, who, along with some other writers and philosophers of the twentieth century, became for N. Kazantzakis one of the outstanding masters of the artistic word, through whom he adopted the theories of heroic pessimism, intuition and vitalism. One of the forerunners of Odysseus in the epic by N. Kazantzakis was Odysseus D'Annunzio. This is the type of Odysseus "drunk with horizons", the brightest expression of which in world literature is presented in the XXVI canto of "Inferno" by Dante, which became the "starting point" for Odysseus by N. Kazantzakis in the plot plan.
Keywords: N. Kazantzakis, historical and philosophical epic, "Odyssey", Greek mythology, Russia, ecumenical universality, G. D'Annunzio, heroic pessimism, vitalism, "Inferno" (XXVI canto), Dante
To cite this article: Tsybenko O.P. The ecumenical epic "Odyssey" by N. Kazantzakis and his Italian forerunner G. D'Annunzio. Aristeas XXVII (2023): 155–177.
Автор / Author:
О.П. Цыбенко / O.P. Tsybenko