Российский фонд содействия образованию и науке
Университет Дмитрия Пожарского


АРИСТЕЙ
ВЕСТНИК КЛАССИЧЕСКОЙ ФИЛОЛОГИИ И АНТИЧНОЙ ИСТОРИИ
DOI: 10.53084/22209050_2022_25_51
Анна Грюнерт
Медицинская метафора лечебницы в «Беседах» Эпиктета
и «Беседах на псалмы» Оригена


Аннотация: Метафорический язык философских и христианских текстов поздней
античности довольно часто прибегает к медицинской образности, которая имеет
психагогическую функцию и концептуализирует роль античной философии и христианства как учений, направленных на врачевание души. Особая распространённость такого восприятия философии и христианства проявляется в том, что медицинские метафоры в их разнообразных формах выражения встречаются в большом количестве как во многих течениях античной философской мысли (платонизм, стоицизм, эпикурейство, скептицизм), так и в самых ранних памятниках христианской литературы. Задача данной статьи состоит в том, чтобы сопоставить метафору лечебницы как философского училища в «Беседах» Эпиктета (II в.) с метафорой лечебницы как Церкви в «Беседах на псалмы» Оригена (сер. III в.), где эта образность сопряжена с покаянием (ἐξομολόγησις), которое в раннем христианстве являлось возможностью для отлучённого от Церкви вернуться в её лоно. При этом
нам удалось показать, что в обоих текстах медицинская метафора занимает схожую смыслоформирующую роль в той мере, в какой философское училище и Церковь, принимающая кающихся, позволяют болеющему обратиться в процессе исцеления к качественно новому образу жизни. При сравнительном анализе выбранных нами мест также ясно проступило сходство во взаимоотношении лекарей – философов, пресвитеров или епископов – и больных, желающих научиться философии, или грешников, пришедших к покаянию: хотя лекари обладают авторитетом и знаниями, однако ответственность за усвоение и практическое приложение учения при-
надлежит учащимся.


Ключевые слова: античная риторика, концептуальная метафора, медицинская метафора, стоицизм, покаяние в христианстве, раннехристианская проповедь, Эпиктет, Ориген

Для цитирования:
Грюнерт А. Медицинская метафора лечебницы в «Беседах» Эпиктета и «Беседах на псалмы» Оригена. Аристей XXV (2022): 51–70.

Anna Grünert
The Medical Metaphor of the Hospital in the "Discourses" by Epictetus
and the "Homilies on the Psalms" by Origen


Abstract: The metaphorical language of philosophical and Christian texts of late antiquity quite often turns to medical imagery, which has a psychagogical function and conceptualizes the role of ancient philosophy and Christian faith as teachings aimed at healing the soul. A particular prevalence of this perception of philosophy and Christianity is manifested in the fact that medical metaphors in their various forms are found in large numbers in many schools of ancient Greek philosophy (Platonism, Stoicism, Epicureanism, Skepticism) as well as in the earliest texts of Christian literature. The purpose of this article is to compare the metaphor of the hospital
as a philosophical school in the «Discourses» by Epictetus (2nd century) with the metaphor of the hospital as the Church in Origen's «Homilies on the Psalms» (mid-3rd century), where this imagery is associated with repentance (ἐξομολόγησις), an opportunity in early Christianity for the excommunicated to return to the Church. At the same time, we were able to show that in both texts the medical metaphor has a similar role to the extent that the philosophical school and the Church, which accepts the penitent, through the process of healing allow the sick to turn to a qualitatively new way of life. A comparative analysis of the selected passages also clearly shows a similarity in the relationship between doctors (philosophers, priests or bishops) and the sick (students who want to learn philosophy or sinners who have come to repentance): although doctors have authority and knowledge, the responsibility for the assimilation and practical application of the teaching belongs to the students.

Keywords: ancient rhetoric, conceptual metaphor, medical metaphor, stoicism, repentance in Christianity, early Christian preaching, Epictetus, Origen

To cite this article: Grünert А. The Medical Metaphor of the Hospital in the "Discourses" by Epictetus and the "Homilies on the Psalms" by Origen. Aristeas XXV (2022): 51–70.

Литература/References
Algra K. 2012: Posidonius d'Apamée. In: Goulet R. (ed.) Dictionnaire des philosophes
antiques. Paris. 1486–1489.
Ameringer T.E. 1921: The Stylistic Influence of the Second Sophistic on the Panegyrical
Sermons of St. John Chrysostom. Washington DC.
Barrett-Lennard R.J.S. 1994: Christian Healing After the New Testament: Some Approaches to Illness in the Second, Third and Fourth. Lanham.
Campbell J. 1922: The Influence of the Second Sophistic on the Style of the Sermons of St. Basil the Great. Cleveland.
Carrick P. 1985: Medical Ethics in Antiquity. Dordrecht; Boston; London.
Case S.J. 1923: The Art of Healing in Early Christian Times. Journal of Religion 3:
238–255.
Crislip A.T. 2005: From Monastery To Hospital: Christian Monasticism & The Transformation Of Health Care In Late Antiquity. Michigan.
Dörnemann M. 2013: Einer ist Arzt, Christus Medizinales Verständnis von Erlösung in
der Theologie der griechischen Kirchenväter des zweiten bis vierten Jahrhunderts. Zeitschrift für antikes Christentum 17: 102–124.
Edelstein L. 1952: The Relation of Ancient Philosophy to Medicine. Bulletin of the History of Medicine 26 (4): 299–316.
Edelstein L. 1967: Ancient medicine: selected papers of Ludwig Edelstein. Baltimore.
Elm S. 2012: Sons of Hellenism, Fathers of the Church: Emperor Julian, Gregory of Nazianzus, and the Vision of Rome. Berkeley.
Epiktet 1997: Epiktet. Besedy Epikteta [Epictetus. Discourses of Epictetus]. Moscow.
Эпиктет. Беседы Эпиктета. М., 1997.
Feofil Antiokhiyskiy 1998: Sv. Feofil Antiokhiyskiy i ego tri knigi o vere khristianskoy
[Saint Theophilus of Antioch and His Three Books on Christian Faith]. Bryussel'.
Феофил Антиохийский. Св. Феофил Антиохийский и его три книги о вере хри-
стианской. Брюссель, 1998.
Ferguson E. 2015: Sacraments in the Pre-Nicene Period. In: Boersma H., Levering M.
(eds.) The Oxford Handbook of Sacramental Theology. Oxford. 179–199.
Ferngren G.B. 2009: Medicine & Health Care in Early Christianity. Baltimore.
Friedmann G. 1977: La Puissance et la Sagesse. Paris.
Gill C. 2013: Philosophical Therapy as Preventive Psychological Medicine. In: Harris W.
(ed.) Mental Disorders in the Classical World. Leiden. 339–360.
Gill C. 2018: Philosophical Psychological Therapy: Did It Have Any Impact on Medical
Practice? In: Thumiger C., Singer P. (eds.) Mental Illness in Ancient Medicine from Celsus to Paul of Aegina. Leiden. 365–380.
Hadot P. 1987: Exercices spirituels et philosophie antique. Paris.
Harris W.V. 2009: Restraining Rage: the Ideology of Anger Control in Classical Antiquity.
Cambridge.
Ignatiy Bogonosez 1998: Rannie Otzy Zerkvi. Antolgiya. T. 1 [Early Fathers of the
Church. Anthology]. Bryussel'.
Игнатий Богоносец. Ранние Отцы Церкви. Антология. Т. 1. Брюссель, 1998.
Jaeger W. 1997: Paydeyya: Vospitanie antichnogo greka. T. 2 [Paideia: The Education of
an Ancient Greek]. Moscow.
Йегер В. Пайдейя: Воспитание античного грека. Т. 2. М., 1997.
Knur K. 1905: Christus medicus? Ein Wort an die Kollegen und die akademisch Gebildeten überhaupt. Freiburg.
Kövecses Z. 2010: Metaphor: A Practical Introduction. Oxford.
Laird R. 2013: John Chrysostom and the Anomoeans: Shaping an Antiochene Perspective on Christology. In: Mayer W., Neil B. (eds.) Religious Conflict from Early Christianity to the Rise of Islam. Berlin. 129–149.
Lakoff G. 1993: The contemporary theory of metaphor. In: Ortony A. (ed.) Metaphor and
thought. Cambridge. 202–251.
Lakoff G., Johnson M. 1997: Metafory, kotorymi my jivëm [Metaphors We Live By]. Moscow.
Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живём. М., 1997.
Lee M.J. 2020: Moral Transformation in Greco-Roman Philosophy of Mind: Mapping
the Moral Milieu of the Apostle Paul and his Diaspora Jewish Contemporaries.
Tübingen.
Lloyd G.E.R. 2003: In the Grip of Disease: Studies in the Greek Imagination. Oxford.
Long A.A. 2002: Epictetus. A Stoic and Socratic Guide to Life. Oxford.
Longo Auricchio F., Indelli G., Del Mastro G. 2000: Philodème de Gadara. In: Goulet R.
(ed.) Dictionnaire des philosophes antiques. Paris. 350–359.
Maxwell J. 2006: Christianization and Communication in Late Antiquity: John Chrysostom and his Congregation in Antioch. Cambridge. 11–41.
Mayer W. 2015: Medicine in Transition: Christian Adaptation in the Later Fourth-Century
East. In: Elton H., Greatrex G., McMahon L. (eds.) Shifting Genres in Late Antiquity.
Abingdon-on-Thames. 11–26.
Mayer W. 2018: Medicine and Metaphor in Late Antiquity: How some recent shifts are
changing the field. Studies in Late Antiquity 2 (4): 440–463.
McMullen R. 1983: Paganism in the Roman Empire. New Haven.
Muckenturm-Poule C. 2008: La fonction des images dans les Entretiens d'Épictète (livre
III). In: Brunet C. (ed.) Des formes et des mots chez les Anciens. Besançon. 325–336.
Pavie X. 2013: Exercices spirituels, leçons de la philosophie contemporaine. Paris.
Platon 1989: Fedr [Plato. Phaedrus]. Moscow.
Платон. Федр. М., 1989.
Platon 2016: Polnoe sobranie sochineniy v odnom tome [Plato. All Works in One Volume]. Moscow.
Платон. Полное собрание сочинений в одном томе. М., 2016.
Perkins J. 1995: The Suffering Self: Pain and Narrative Representation in the Early
Christian Era. London.
Porterfield A. 2005: Healing in the History of Christianity. Oxford.
Schneider J.-P. 2000: Hiéronymos de Rhodes. In: Goulet R. (ed.) Dictionnaire des philosophes antiques. Paris. 702–710.
Shepardson C. 2014: Controlling Contested Places: Late Antique Antioch and the Spatial Politics of Religious Controversy. Berkeley.
Stewart-Sykes A. 2001: From Prophecy to Preaching. A Search for the Origins of the
Christian Homily. Leiden.
Svyatitel' Vasiliy Velikiy 2009: Tvoreniya v dvukh tomakh. T. 2. Dogmatiko-polemicheskie
tvoreniya. Ekzegeticheskie sochineniya. Besedy [Saint Basil of Caesarea. Dogmatico-
Polemical Works. Exegetical Works. Homilies]. Moscow.
Святитель Василий Великий. Творения в двух томах. T. 2. Догматико-полеми-
ческие творения. Экзегетические сочинения. Беседы. М., 2009.
Svyatitel' Grigoriy Bogoslov 1844: Tvoreniya ije vo svyatykh otza nachego Grigoriya
Bogoslova arkhiepiskopa Konstantinoposkago. T. 4. [Saint Gregory the Theologian. Works of Saint Gregory the Theologian, the Archbishop of Constantinople]. Moscow.
Святитель Григорий Богослов. Творения иже во святых отца нашего Григория
Богослова архиепископа Константинопольскаго. Т. 4. М., 1844.
Trigg J.W. 1998: Origen. London.
Wright J. 2019: Brain, Nerves, and Ecclesial Membership in John Chrysostom. In: De
Wet Ch., Mayer W. (eds.) Revisioning John Chrysostom. Leiden. 361–409.

Автор / Author:

Анна Грюнерт / Anna Grünert

If a building becomes architecture, then it is art
Made on
Tilda