Российский фонд содействия образованию и науке
Университет Дмитрия Пожарского


АРИСТЕЙ
ВЕСТНИК КЛАССИЧЕСКОЙ ФИЛОЛОГИИ И АНТИЧНОЙ ИСТОРИИ
DOI: 10.53084/22209050_2021_24_68
Г.Л. Криволапов
Лукан – «античный Макиавелли»? Представления античного поэта об «идеальном» политике и его качествах в контексте древнеримской политической традиции

Аннотация: Выдающийся древнеримский поэт Марк Анней Лукан (39–65 гг.), автор поэмы «Фарсалия», в VIII книге своего произведения передает речь египетского царедворца Потина. Данная речь по замыслу поэмы направлена на поучение малолетнего фараона Птолемея XIII (брата Клеопатры), в которой советник фараона формулирует основные качества и модель поведения «идеального» политика. Исконными достоинствами древнеримского политического деятеля были добродетельность (virtus), милосердие (clementia), справедливость (iustitia) и набожность (pietas). Потин же восхваляет жесткость, беззаконие, расчетливость, безнравственность и коварство, отвергая
благочестие, верность, честность и добродетельность как недостойные успешного правителя. В статье исследуются воззрения Лукана об «идеальном» политическом деятеле в сравнении с общепринятыми в Древнем Риме и та роль, которая отводится упомянутому фрагменту «Фарсалии». Было установлено, что отношение Лукана к Потину и Египту в целом исключительно негативное. Тем не менее, речи Потина о модели поведения и качествах «идеального» политика, воплощением которых в «Фарсалии» является Гай Юлий Цезарь, во многом согласуются с представлениями самого Лукана. Речь Потина, вероятно, является в этой связи лирическим отступлением античного поэта, в котором он описывает образ «правильного» политического деятеля и его систему
ценностей.

Ключевые слова: Лукан, «Фарсалия», гражданская война, Потин, Египет, Цезарь, Помпей, Судьба, Фортуна, римские политические добродетели, портрет идеального политика.

Для цитирования:
Криволапов Г.Л. Лукан – «античный Макиавелли»? Представления античного поэта об «идеальном» политике и его качествах в контексте древнеримской политической традиции. Аристей (2021): 68–83.

G.L. Krivolapov
Lucan – "Antique Machiavelli"? The ancient poet's views on the "ideal" politician and its qualities in the context of the ancient Roman political tradition

Abstract: The famous Roman poet Mark Annay Lucan (39–65), the author of the poem
"Pharsalia", conveys the speech of the Egyptian courtier Potin in the 8th book of his work. According to the poem design, the speech is aimed at teaching the juvenile Pharaoh Ptolemy XIII (Cleopatra's brother), in which the Pharaoh's advisor formulates the basic qualities and behaviour pattern of the "ideal" politician. The original four virtues of the ancient Roman politician were virtue (virtus), mercy (clementia), justice (iustitia) and piety (pietas). However, Potin praises cruelty, lawlessness, prudence, immorality, and guile while rejecting piety, loyalty, honesty, and virtue as unworthy of a successful ruler. The article considers Lucan's views on the "ideal" political figure in comparison with the views generally accepted in ancient Rome and the role that is assigned to the mentioned fragment of "Pharsalia". Lucan's attitude towards Pothin and Egypt as a whole was found to be extremely negative. Nevertheless, Pothin's speeches about the behavior pattern and qualities of the "ideal" politician, which Gaius Julius Caesar embodies in Pharsalia, appear to be largely consistent with the ideas of Lucan himself. In this regard, Potin's speech itself can be probably seen as an antique poet's lyrical digression, in which he describes the image of a "right" political figure and his value system.

Keywords: Lucan, "Pharsalia", The Civil War, Potin, Egypt, Caesar, Pompey, Fate, Fortune, Roman political virtues, a portrait of the ideal politician.

To cite this article: Krivolapov G.L. Lucan – "Antique Machiavelli"? The ancient poet's views on the "ideal" politician and its qualities in the context of the ancient Roman political tradition. Aristeas 24 (2021): 68–83.

Литература/References
Bartsch S. 1997: Ideology in Cold Blood: a Reading of Lucan's Civil War. Cambridge.
Benario H.W. 1975: Augustus Princeps. In: Temporini H., Haase W. (eds.) ANRW. T. II: Principat, Bd. 2: Politische Geschichte (Kaisergeschichte). Berlin; New York. 75–85.
Braund S.H. 2009: Introduction. In: Braund S.H. (ed.) A Lucan Reader: Selections from Civil War. Mundelein. ix–xxxiv.
Chistalev M.S. 2014: Vospriyatiye Yegipta i yegipetskoy kul'tury v rimskom obshchestve: seredina I v. do n. e. – nachalo III v. n. e. [Perceptions of Egypt and Egyptian Culture in Roman Society: mid-1st century BC – early 3rd century AD]. Ph.D. dissertation. Moscow.
Чисталев М.С. Восприятие Египта и египетской культуры в римском обществе: середина I в. до н. э. – начало III в. н. э.: диссертация ... кандидата исторических наук. М., 2014.
Crosson I.M. 2020: Lucan's Mutilated Voice: The Poetics of Incompleteness in Roman Epic. Ph.D. dissertation. New York.
Duff J.B. 1928: Introduction. In: Duff J.B. (ed.) Lucan: The Civil War. Loeb Classical Library, No. 220. London. ix–xv.
Hellegouarc'h J. 1965: Le vocabulaire latin des relations et des partis politiques sous la republique. Paris.
Housman A.E. (ed.) 1970: M. Annaei Lucani Belli civilis libri decem. Oxonii.
Johnson W.R. 1987: Momentary Monsters: Lucan and His Heroes. (Cornell Studies in Classical Philology 47). Ithaca.
Kaufman D.H. 2020: Lucan's Cato and Popular (Mis)conceptions of Stoicism. In: Zientek L., Thorne M. (eds.) Lucan's Imperial World: The Bellum Civile in its Contemporary Contexts. London; New York. 133–150.
Manolaraki E. 2013: Noscendi Nilum Cupido. Imagining Egypt from Lucan to Philostratus. Berlin; Boston.
Maso S. 2013: 'Quarundam rerum initia in nostra potestate sunt': Seneca on Decision Making, Fate, and Responsibility. In: Masi F.G., Maso S. (eds.) Fate, Chance and Fortune in Ancient Thought. (Lexis Ancient Philosophy 9). Amsterdam. 125–144.
Masters J. 1992: Poetry and Civil War in Lucan's Bellum Civile. Cambridge.
Pavan M. 1970: Das politische Ideal Lucans. In: Rutz W. (ed.) Lucan. Darmstadt. 407–422.
Petrovskiy F.A. 1993: Mark Anneiy Lukan. Farsaliia, ili Poema o grajdanskoiy voiyne. [Mark Anney Lucan. Farsalia, or the Civil War Poem]. Moscow.
Петровский Ф.А. Марк Анней Лукан. Фарсалия, или поэма о гражданской войне. М., 1993.
Petrovskiy F.A. 1993: Mark Anney Lukan i yego poema o grazhdanskoy voyne (Marcus Annaeus Lucanus and his Civil War Poem). In: Petrovskiy F.A. Mark Anneiy Lukan.
Farsaliia, ili Poema o grajdanskoiy voiyne. [Mark Anney Lucan. Farsalia, or the Civil War Poem]. Moscow. 251–300.
Петровский Ф.А. Марк Анней Лукан и его поэма о гражданской войне. В кн.: Петровский Ф.А. Марк Анней Лукан. Фарсалия, или поэма о гражданской войне. М., 1993. 251–300.
Seston W. 1954: Le Clipeus virtutis d'Arles et la composition des Res Gestae Divi Augusti. Comptes rendus des séances de l'Académie des Inscriptions et Belles-Lettres 98/3: 286–297.
Strauss L. 1958: Thoughts on Machiavelli. Chicago.
Tracy J. 2014: Lucan's Egyptian Civil War. Cambridge.
Von Albrecht M., Schmeling G.L. 1997: A History of Roman Literature: From Livius Andronicus to Boethius. Leiden.
Welch K. 2019: Cassius Dio and the Virtuous Roman. In: Osgood J., Baron C. (eds.) Cassius Dio and the Late Roman Republic. Leiden; Boston. 97–128.
Willis I. 2010: Now and Rome: Lucan and Vergil as Theorists of Politics and Space. London.
Yegorov A.B. 1998: Dobrodeteli shchita Avgusta (The virtues of the shield of August). In: Antichnyy mir. Problemy istorii i kul'tury [Antique World. Problems of History and Culture]. St. Petersburg. 280–293.
Егоров А.Б. Добродетели щита Августа. В кн.: Античный мир. Проблемы
истории и культуры. СПб., 1998. 280–293.
Zarecki J. 2014: Cicero's Ideal Statesman in Theory and Practice. London; New York.
Zientek L., Thorne M. (eds.) 2020: Lucan's Imperial World: The Bellum Civile in its Contemporary Contexts. London; New York.


Автор / Author:
Г.Л. Криволапов / G.L. Krivolapov



If a building becomes architecture, then it is art
Made on
Tilda