Российский фонд содействия образованию и науке
Университет Дмитрия Пожарского


АРИСТЕЙ
ВЕСТНИК КЛАССИЧЕСКОЙ ФИЛОЛОГИИ И АНТИЧНОЙ ИСТОРИИ
DOI: 10.53084/22209050_2021_24_55
Е.А. Бойко
«Он мне подобным овну представляется, пышному волной»: об интерпретации сюжета на краснофигурном стамносе Мастера Триптолема

Аннотация: заметке рассматривается проблема интерпретации росписи краснофигурного стамноса Мастера Триптолема (ок. 470). Вазописец изображает Аякса и Гектора, сражающихся над жертвенным овном. Над его бедром написано слово, от которого сохранились три буквы: «П А Т»; одновременно с этим овен по пропорциям приближен к человеческим, а композиция сцены сильно напоминает иконографическую схему битвы за тело воина, в частности, гомеровсую сцену битвы за тело Патрокла (Il. XVII). Соглас-
но нашей гипотезе, художник сравнил Патрокла и овна, совместив три изобразительные темы: битву за тело воина, жертвоприношение и терзание копытного. Мастер Триптолема, вероятно, уподобил смерть троянского героя жертвоприношению, не только чтобы выразить личное отношение к смерти на войне, но и чтобы намекнуть на культовую основу мифа. По мнению некоторых исследователей, эпическая причина смерти Патрокла связана со средиземноморскими заместительными культами. Патрокл как возница стал
культовым заместителем Ахилла, его искупительной жертвой. Кроме этого, в изобразительном искусстве Греции сцены битвы за тело воина часто дополнены фризами со сценами терзания. Подобный параллелизм традиционен в искусстве архаики и классики. В стамносе Мастера Триптолема есть намек на такое терзание – в изображении выгнувшегося льва на щите Гектора. Мы полагаем, что вазописец совместил сцену битвы за тело воина со сценой терзания в одну схему, соединив две традиционные композиции.

Ключевые слова: вазопись, классика, «Илиада», Мастер Триптолема, битва за тело воина, заместительные культы.

Для цитирования:
Бойко Е.А. «Он мне подобным овну представляется, пышному волной»: об интерпретации сюжета на краснофигурном стамносе Мастера Триптолема. Аристей XXIV (2021): 55–67.

E.A. Boiko
«Like a ram he seemeth to me, a ram of thick fleece»: interpretation of myth on red-figure stamnos by Triptolemos Painter

Abstract: The paper discusses the problem of interpretation of the classic painted red-figure stamnos by Triptolemos Painter (c. 470). Subject of the study is a scene of a battle between Ajax and Hector, fighting over a stabbed ram. The signature above the hip of a ram is usually interpreted as the name of Patroclos. Only three letters have survived from the entire inscription: "PAT" – however, proportions of the ram are close to human proportions, and the composition resembles an iconographic scheme of the battle over the warrior's body. Such a metaphor, according to our hypothesis, is a result of combination of three pictorial themes: the battle over a warrior's body, sacrifice and torment of an animal. Triptolemos Painter probably depicted the death of the Trojan hero as a sacrifice, not only to express a personal attitude towards Patroclos death, but also to point at the cult basis of the myth. The epic logic of the death of Patroclos is
strongly connected with Mediterranean substitution cults. Patroclos-charioteer became Achilles' cult substitute, his atoning sacrifice. Scenes of the battle over a warrior's body are often complemented by pictorial friezes with scenes of animal torment. Such parallelism is traditional in archaic and classical Greek art. Triptolemos Painter hints on such torment: he depicts the lion on Hector's shield, above the ram. Vase painter is supposed to combine two traditional compositions: a scene of a battle over the warrior's body and a scene of torment.

Keywords: vase painting, classics, "Iliad", Triptolemos Painter, battle over the warrior's
body, ritual substitute

To cite this article: Boiko E.A. «Like a ram he seemeth to me, a ram of thick fleece»: interpretation of myth on red-figure stamnos by Triptolemos Painter. Аристей XXIV (2021): 55–67.

Литература/References
Beazley J. D. 1963: Attic Red-Figure Vase-Painters. Oxford.
Braginskaya N.V. 1980: Nadpis' i izobrazheniye v grecheskoy vazopisi [Inscription and
image in Greek vase painting]. In: Kultura i Iskusstvo Antichnogo mira. Materialy nauchnoy konferentsii (1979) GMII im. A.S. Pushkina [Culture and arts of the ancient world. Materials of the scientific conference (1979) Pushkin's GMII]. Moscow. 41–99.
Брагинская Н.В. Надпись и изображение в греческой вазописи. В кн.: Куль-
тура и искусство Античного мира. Материалы научной конференции (1979)
ГМИИ им. А.С. Пушкина. М., 1980. 41–99.
Duhm B. 1902: Das Buch Jesaia. Göttingen.
Emiliozzi A. 2011: The Etruscan Chariot from Monteleone Di Spoleto. Metropolitan Museum Journal 46.1: 9–132.
Griffiths A. 1985: Patroklos the Ram. Bulletin of the Institute for Classical Studies 32:
49–50.
Griffiths A. 1989: Patroklos the Ram (Again). Bulletin of the Institute for Classical Studies 36: 139.
Levenson J.D. 1993: The Death and Resurrection of the Beloved Son: The Transformation of Child Sacrifice in Judaism and Christianity. New Haven.
Levinskaya O.L. 2011: Byl li nuzhen Gomer grecheskim hudozhnikam? [Did Greek artists
need Homer?]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 2: 100–108.
Левинская О. Л. Был ли нужен Гомер греческим художникам? ВДИ 2 (2011):
100–108.
Lowenstam S. 1981: The Death of Patroklos: A Study in Typology. Beiträge zur Klassischen Philologie 133.
Nagy G. 1976: The Name of Achilles: Etymology and Epic. In: Davies A.M., Meid W.
(eds.) Studies in Greek, Italic, and Indo-European Linguistics Offered to Leonard R. Palmer, 209–237. Innsbruck.
Nagy G. 1979: The Best of the Achaeans: Concepts of the Hero in Archaic Greek Poetry.
Baltimore. http://nrs.harvard.edu/urn-3:hul.ebook:CHS_Nagy.Best_of_the_Achaeans.
1999.
Nagy G. 2009/2008: Homer the Classic. Printed | Online version. Hellenic Studies 36.
Cambridge, MA; Washington, DC. http://nrs.harvard.edu/urn3:hul.ebook:CHS_Nagy.Homer_the_Classic.2008.
Nagy G. 2012: Signs of Hero Cult in Homeric Poetry. In: Montanari F., Rengakos
A.,Tsagalis Ch. (eds.) Homeric Contexts: Neoanalysis and the Interpretation of Homeric
Poetry. Trends in Classics. Supplementary Volume 12. Berlin; Boston, 2012. 27–71. http://nrs.harvard.edu/urn3:hlnc.essay:Nagy.Signs_of_Hero_Cult_in_Homeric_Poetry.2012.
Nagy G. 2020: Death of a ram, death of Patrocles. Classical Inquiries. 2020.07.31 https://classical-inquiries.chs.harvard.edu/death-....
Nagy G. 2020: Death of a ram. Part 2. Classical Inquiries. 2020.08.21 http://nrs.harvard.
edu/ urn-3:hul.eresource:Classical Inquiries.
Schmidt M. 1969: Der Zorn des Achill; ein Stamnos des Triptolemosmalers. In: Zazoff P.
(ed.) Opus Nobile: Festschrift zum 60. Geburtstag von Ulf Jantzen. Wiesbaden. 141–52.
Tarenzi V. 2005: Patroclo ΘΕΡΑΠΩΝ. Quaderni Urbinati di Cultura Classica 80: 25–38.
Slehoferova V., Ludwig P. (eds.) 1988: Corpus vasorum antiquorum. Schweiz. Basel,
Antikenmuseum und Sammlung Ludwig. Bern.
Van Straten F.T. 1995: Hiera Kala. Images of Animal Sacrifice in Archaic and Classical
Greece. Leyden. (Classical Art research centre: Beazely archive pottery database: https://www.beazley.ox.ac.uk/pottery/default.htm.)


Автор / Author:
Е.А. Бойко / E.A. Boiko



If a building becomes architecture, then it is art
Made on
Tilda