Российский фонд содействия образованию и науке
Университет Дмитрия Пожарского


АРИСТЕЙ
ВЕСТНИК КЛАССИЧЕСКОЙ ФИЛОЛОГИИ И АНТИЧНОЙ ИСТОРИИ
DOI: 10.53084/22209050_2021_24_34
Т.Ю. Спирина, О.Л. Габелко
Кто и когда основал пергамский Асклепейон?

Аннотация: В статье предлагается альтернативная версия основания святилища Асклепия в Пергаме, которое обычно связывается с неким Архием, сыном Аристехма (Paus. II. 26. 8). Традиционно на основании так называемой «Пергамской хроники» (IvP II 613 A1 = OGIS 264) считается, что это лицо идентично Архию, введшему институт пританов в Пергаме в перв. пол. IV в. до н. э. – вопреки тому, что другие надписи, а также данные археологии и нумизматики не подтверждают столь раннюю датировку. Авторы предлагают отождествить основателя культа бога-врачевателя с неким Архием, который был приближен к правителю Пергама Эвмену I (263–241 гг. до н. э.) благодаря протекции философа Аркесилая (Diog. Laert. IV. 38). Кроме того, имеются основания полагать, что именно о его отце Аристехме как о полководце, воевавшем в первые десятилетия III в. до н. э. с галатами и пафлагонцами, сообщает Лукиан (Dialog. meret. 13. 1–3). Таким образом, сведение воедино всей имеющейся информации позволяет не только уточнить хронологию деятельности первых четырех представителей жреческой династии Асклепиадов, но и выяснить некоторые детали международны отношений в Малой Азии в 280- х – 270-х гг. до н. э.

Ключевые слова: Пергам, культ Асклепия, Архий, Аристехм, эпиграфика, нумизматика, археология, Павсаний, Диоген Лаэртский, Лукиан, галаты, Пафлагония.

Для цитирования:
Спирина Т.Ю., Габелко О.Л. Кто и когда основал пергамский Асклепейон? Аристей 24 (2021): 34–54.

T.Yu. Spirina,O.L. Gabelko
When and by Whom the Asclepeion of Pergamon Was Founded?

Abstract: This article proposes an alternative point of view regarding the process of establishing the sanctuary of Asclepius in Pergamum which is usually associated with a man named Archias, son of Aristaichmos (Paus. II. 26. 8). It is traditionally considered (based on so-called "Pergamon Chronicle", IvP II 613 A1 = OGIS 264), that this person is identical to Archias who imposed an institution of prytanes in Pergamon, despite the fact that another inscriptions as like as the archeological and numismatic data don't confirm possibility of such an early dating. The authors propose the identifying of the founder of the god-healer cult with a certain Archias who was a confidant to the ruler of Pergamon Eumenus I (263–241 BC)
due to philosopher Arcesilaus' protection (Diog. Laert. IV. 38). Moreover, it is considered likely that Lucian wrote about his father Aristaichmos as a general who fought with Galatians and Paphlagonians in the first decades of the III century BC (Dialog. meret. 13. 1–3). Thus, the combining all available information makes us able to specify the chronology of the first four members of priestly dynasty of Asclepiads and also install some details considering international relationships in Asia Minor in 280- s – 270-s BC.

Keywords: Pergamum, the cult of Asclepius, Archias, Aristaichmos, epigraphy, numismatics, archeology, Pausanias, Diogenes Laertius, Lucian, Galatians, Paphlagonians.

To cite this article: Spirina T.Yu., Gabelko O.L. When and by Whom the Asclepeion of Pergamon Was founded? Aristeas 24 (2021): 34–54.

Литература/References
Abakumov A.A. 2015: "Delo, dostoynoe etoliytsa": Siriyskaya voyna Teodota iz Kalidona ["A Cause Worthy of an Aetolian": The Syrian War of Theodotus of Calydon]. Antichnyy mir i arkheologiya. [The Antique World and Archaeology] 17: 62–72.
Абакумов А.А. «Дело, достойное этолийца»: Сирийская война Теодота из Калидона. Античный мир и археология 17 (2015): 62–72.
Abakumov A.A. 2021: "Kogda galaty razomknut falangu…": Bitva slonov i Teodot Rodosets ["When the Galatians Will Open the Phalanx...": The Battle of the Elephants and Theodotus the Rhodian]. In: Gabelko O.L., Domanina S.A., Sinitsyn A.A. (eds.) Kel'ty i antichnyy mir: ot Irlandii do Maloy Azii. Istoriya, arkheologiya, filologiya, lingvistika. Sbornik nauchnykh rabot, posvyashchenniy pamyati S.V. Shkunaeva. [The Celts and the Antique
World: from Ireland to Asia Minor. History, Archaeology, Philology, Linguistics. Collection of scientific papers dedicated to the memory of S.V. Shkunaev]. St. Petersburg (in print).
Абакумов А.А. «Когда галаты разомкнут фалангу…»: Битва слонов и Теодот Родосец. В кн.: Габелко О.Л., Доманина С.А., Синицын А.А. Кельты и античный мир: от Ирландии до Малой Азии. История, археология, филология, лингвистика. Сборник научных работ, посвященный памяти С.В. Шкунаева. СПб., 2021 (в печати).
Anderson G. 1976a: Lucain. Themes and Variations in the Second Sophistic. Leiden.
Andreson G. 1976b: Studies in Lucian's Comic Fiction. Leiden.
Ballesteros Pastor L. 2012: Los herederos de Artabazo. La satrapía de Dascilio en la tradición de la dinastía Mitridátida. Klio 9. 2: 366–379.
Bar-Kochva B. 1973: On the Sources and Chronology of Antiochus I's Battle against the Galatians. Proceedings of the Cambridge Philological Society. N. S. 19: 1–8.
Bar-Kochva B. 2002: Judas Maccabaeus: The Jewish Struggle against the Seleucids. Cambridge.
Berthold R.M. 1984: Rhodes in the Hellenistic Age. Ithaсa; London.
Bittner A. 1998: Gesellschaft und Wirtschaft in Herakleia Pontike. Eine Polis zwischen Tyrannis und Selbstverwaltung. Bonn.
Bosworth Р.B., Wheatley P.V. 1998: The Origins of the Pontic House. The Journal of Hellenic Studies 118: 155–164.
Champion C. 1995: The Soteria at Delphi: Aetolian Propaganda in the Epigraphical Record. The American Journal of Philology 116. 2: 213–220.
Coşkun А. 2012: Deconstructing a Myth of Seleucid History: The So-Called "Elephant Victory" Revisited. Phoenix 66. 1/2: 57–73.
Davaze M. 2013: Memnon, historien d'Héraclée du Pont. Commentaire historique. Diss. Main. Deubner O. 1938: Das Asclepieion von Pergamon. Berlin.
Delev P. 2004: Lizimakh[Lysimachus]. Sofia.
Делев П. Лизимах. София, 2004.
Edelstein E.J., Edelstein L. 1945: Asclepius: а Collection and Interpretation of the Testimonies. II. London.
Gabelko O.L. 2003: O zlokoznennosti Lukiana, ili Neskol'ko replik o kolesnitsakh aziatskikh kel'tov [About the Malice of Lucian, Or a Few Remarks about the Chariots of the Asian Celts]. Studia historica 3: 74–82.
Габелко О.Л. О злокозненности Лукиана, или Несколько реплик о колесницах азиатских кельтов. Studia historica 3 (2003): 74–82.
Gabelko O.L. 2005: Istoriya Vifinskogo tsarstva [The History of Bithynian Kingdom]. St. Petersburg.
Габелко О.Л. История Вифинского царства. СПб., 2005.
Georgiadou A. 1998: Lucian's Science Fiction Novel, True Histories: Interpretation and Commentary. Leiden.
Gorlov Yu.V. 1996: Rodos. Problemy sotsial`no-ekonomicheskogo i politicheskogo razvitiya [Rhodes. Problems of Socio-Economic and Political Development]. Moscow.
Горлов Ю.В. Родос. Проблемы социально-экономического и политического развития. М., 1996.
Grainger J.D. 2000: Aitolian Prosopographical Studies. Leiden; Boston; Köln.
Habicht C. 1969: Das Asklepieion im Wandel der Zeiten. Die Inschriften des Asklepieions. In: Altertümer von Pergamon VIII. 3. Berlin. 1–20.
Herzog R. 1931: Die Wunderheilungen von Epidauros: ein Beitrag zur Geschichte der Medizin und der Religion. Leipzig.
Jones C.P. 1986: Culture and Society in Lucian. Cambridge, MA.
Karavas O., Vix J.-L. 2014: On the Reception of Menander in the Imperial Period. In: Sommerstein A.H. (ed.) Menander in Context. New York. 183–198.
Klimov O.Yu. 2010: Pergamskoye tsarstvo: problemy politicheskoy istorii i gosudarstvennogo ustroystva [ The Kingdom of Pergamon: Problems of Political History and State Structure]. St. Petersburg.
Климов О.Ю. Пергамское царство: проблемы политической истории и государственного устройства. СПб., 2010.
Klimov O.Yu. 2018. Pravitel' Pergama i glava Akademii: Evmen I i Arkesilay [The Ruler of Pergamum and the Head of the Academy: Eumenes I and Arkesilaus]. In: Gabelko O.L., Makhlayuk A.V., Sinitsyn A.A. (eds.) ΠΕΝΤΕΚΟΝΤΑΕΤΙΑ. Issledovaniya po antichnoy istorii i kul'ture. Sbornik, posvyashchenniy yubileyu Igorya Evgenyevicha Surikova
[ΠΕΝΤΕΚΟΝΤΑΕΤΙΑ. Researches on Ancient History and Culture. Collection of papers, dedicated to the anniversary of Igor Yevgenyevich Surikov]. Moscow; St. Petersburg. 223–226.
Климов О.Ю. Правитель Пергама и глава Академии: Эвмен I и Аркесилай. В кн.: Габелко О.Л. , Махлаюк А.В., Синицын А.А. (ред.) ΠΕΝΤΕΚΟΝΤΑΕΤΙΑ. Исследования по античной истории и культуре. Сборник, посвященный юбилею Игоря Евгеньевича Сурикова. М.; CПб., 2018. 223–226.
Kobes J. 1996: "Kleine Könige". Untersuchungen zu den Lokaldynasten im hellenistischen Kleinasien (323–188 v. Chr). St. Katharinen.
Lafli E., Christof E. 2011: Der kaiserzeitliche Tempel von Asartepe/Kimistene in der Chora des Paphlagonischen Hadrianopolis – Ergebnisse der Prospektion von 2005. Istanbuler Mitteilungen 61, 233–278.
Lamagna M. 2014: Military Culture in Menander. In: Sommerstein A.H. (ed.) Menander in Context. New York. 58–71.
Manoledakis M. 2019: Politics and Diplomacy in Paphlagonia. In: Tsetskhladze G.R., Atasoy S. (eds.) with the collaboration of A. Temür and D. Yiğitpaşa. Settlements and Necropoleis of the Black Sea and its Hinterland in Antiquity. Selected papers from the Third international conference "The Black Sea in Antiquity and Tekkeköy: An Ancient Settlement on the Southern Black Sea Coast", 27–29 October 2017, Tekkeköy, Samsun. Oxford. 214–225.
Migeotte L. 2014: Les finances des cités grecques aux périodes classique et hellénistique. Paris.
Nefyodkin A.K. 2001: Boevye kolesnitsy i kolesnichiye drevnikh grekov (XVI–I vv. do n. e.) [War Chariots and Charioteers of the Ancient Greeks (XVI–I centuries BC)]. St. Petersburg.
Нефёдкин А.К. Боевые колесницы и колесничие древних греков (XVI–I вв. до н. э.). СПб., 2001.
Ohlemutz E. 1940: Die Kulte und Heiligtümer der Götter in Pergamon. Würzburg.
Pavlenko L.V. 1982: Menandr kak istochnik po istorii rannego ellinizma [Menander as a Source on the History of Early Hellenism]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 4:103–112.
Павленко Л.В. Менандр как источник по истории раннего эллинизма. ВДИ 4 (1982): 103–112.
Petsalis-Diomidis A. 2010: Truly Beyond Wonders: Aelius Aristides and the cult of Asclepius. (Ancient Culture and Representation Series). Oxford.
Reinach Th. 1889: Les chars armés de faux chez les anciens Gaulois. Revue Сeltique 10: 122–133.
Ryan F.X. 2019: What Impelled Simonides of Magnesia to Glorify Antiochos I. In: Oetjen R. (ed.) New Perspectives in Seleucid History, Archaeology and Numismatics: Studies in Honor of Getzel M. Cohen. Berlin; Boston. 59–70.
Saprykin S.Yu. 1996: Pontiyskoye tsarstvo [The Kingdom of Pontus]. Moscow.
Сапрыкин С.Ю. Понтийское царство. М., 1996.
Saprykin S.Yu. 2012. Bosporskiye syuzhety v dialoge Lukiana «Toksarid» (Bosporan Plots in Lucian's dialogue "Toxaris"). Aristey [Aristeas] 5: 185–209.
Сапрыкин С.Ю. Боспорские сюжеты в диалоге Лукиана «Токсарид». Аристей 5 (2012): 185–209.
Schmitt H.H. (ed.) 1969: Die Staatsverträge des Altertums. Bd. III. Die Verträge der Griechisch-Römischen Welt von 338 bis 200 v. Chr. München.
Strobel K. 1996: Die Galater. Geschichte und Eigenart der keltischen Staatenbildung auf dem Boden des hellenistischen Kleinasien. Bd. I. Untersuchungen zur Geschichte und historischen Geographie der hellenistischen und römischen Kleinasien. Berlin.
Stark S. 2021: Central Asia and Steppe. In: Maris R. (ed.) The Greco-Bactrian an Indo-Greek World. Abingon; New York. 78–105.
Van der Ploeg G. 2018: The Impact of the Roman Empire on the Cult of Asclepius. Leiden; Boston.
Ziegenaus О., de Luca G. 1981: Das Asklepeion. In: Altertümer von Pergamon XI. 1. Berlin.


Автор / Author:
Олег Леонидович Габелко / Oleg L. Gabelko
Т.Ю. Спирина / T. Yu. Spirina



If a building becomes architecture, then it is art
Made on
Tilda