Российский фонд содействия образованию и науке
Университет Дмитрия Пожарского


АРИСТЕЙ
ВЕСТНИК КЛАССИЧЕСКОЙ ФИЛОЛОГИИ И АНТИЧНОЙ ИСТОРИИ
DOI: 10.53084/22209050_2021_24_20
Sofia Andreeva
Apollo Ietros, but not the Healer: A view from Olbia

Аннотация: Культ Аполлона Иетра, засвидетельствованный многочисленными ольвийскими надписями, в архаическую и классическую эпохи известен только в нескольких милетских колониях на побережье Чёрного моря и нигде более на территории гре-
ческой ойкумены. Вопреки общепринятому убеждению, что этот культ был исключительно греческого происхождения, я разделяю мнение тех учёных, которые находят в нём местный компонент. Сама эпиклеза Иетрос происходит от фракийского имени речного бога; только позднее она стала ассоциироваться с греческим словом ietros (врач,
целитель). Культ Аполлона Иетра – свидетельство взаимовлияния греческой и местной культур в колониях Причерноморья.

Ключевые слова: Ольвия, Аполлон Иетрос, культы в колонии, фракийское влияние, греческая эпиграфика.

Для цитирования:
Andreeva S. Apollo Ietros, but not the Healer: A view from Olbia. Аристей XXIV (2021): 20–33.

Sofia Andreeva
Apollo Ietros, but not the Healer: A view from Olbia

Abstract: The cult of Apollo Ietros, testified by many Olbian inscriptions, in Archaic and Classical periods is attested to only in several Milesian colonies of the Black Sea coast and nowhere else in the Greek world. Contrary to the common opinion that the cult was purely Greek, I share the view that it had an indigenous component. Even the epiclesis Ietros originally derived from
a Thracian name of a river-god, and only later was associated with the Greek word ietros (healer). The cult of Apollo Ietros shows the influence of the indigenous population on the Greek colonists and mutual penetration of the indigenous and Greek elements in the Black Sea area.

Литература/References
Alexandrescu P. 2007: La fin de la zone scrée d'époque greque d'Istros. Dacia 51: 211–219.
Avram A. 2007: Le corpus des insriptions d'Istros revisité. Dacia 51: 79–132.
Avram A. and Bîrzescu I. 2012: Fouilles récentes dans la zone sacrée d'Istros. Études de lettres 1–2: 279–310.
Bîrzescu F.P. and Bîrzescu I. 2014: The Greek sanctuaries on the Wetern coast of the Black Sea and the Thracians. Mousaios 19: 33–45.
Bîrzescu I. 2003–2005: Histria. Graffiti din "Zona sacra". SCIVA 201–210.
Boehm I. et Rousseau N. 2014 (eds.): L'expressivité du lexique médical en Grèce et à Rome: Hommages à Françoise Skoda. Paris.
Bravo B. 2011: Una tavoletta d'osso da Olbia Pontica della seconda metà del VI secolo a. C. (SEG 36: 694): Apollo di Didyma e la nascita di Olbie polis. ZPE 176: 99–119.
Buck C.D. 1955: The Greek Dialects. Grammar, Selected Inscriptions, Glossary. Chicago.
Buiskikh A.V. 2015: [Southern temenos of Olbia Pontica]. VDI 2: 6–21 (the English version: The Southern Temenos in Pontic Olbia (Preliminary Results of the Investigation). ACSS 2015 (21), 222–250).
Буйских А.В. Южный теменос Ольвии Понтийской. ВДИ 2, 6–21.
Burkert W. 1994: Olbia and Apollo of Didyma: A New Oracle Text. In: Solomon J.S. (ed.)
Apollo. Tuscon; London. 49–60.
Chiekova D. 2008: Cultes et vie religieuse des cités grecques du Pont Gauche (VIIe–Ier siècles avant J.-C.). Bern; Oxford.
Chiekova D. 2011: Greek and Thracian religious traditions in the Greek cities of the Western Black Sea coast. In: Philologos Dionysios. Genève. 517–531.
Craddock P. 1977: The composition of the copper alloys used by the Greek, etruscan and Roman civilisations: 2. The Archaic, Classical and Hellenistic Greeks. Journal of Archaeological Science 4/2: 103–123.
Damianov M. 2015: The Greek Colonists. In: A Companion to Ancient Thrace. UK. 295–307. Dana D. 2008: Zalmoxis de la Herodot la Mircea Eliade: Istorii despre un zeu al pretextului. Iaşi, Polirom.
Dana M. et Dana D. 2009: Sur quelques noms théophores à Istros (Istrodôros, Iètrodôros, Achillodôros). Ancient West and East 9: 235–241.
Detschew D. 1957: Die thrakischen Sprachreste. Wien.
Domaradzka L. 2005: Greek Classical and Hellenistic graffiti from Thrace (6th/5th–3rd C. BC). In: Stephanos archaeologicos in honorem professoris Ludmili Getov. Sofia. 296–307.
Dow St. 1985: The cult of Hero Doctor. The Bulletin of the American Society of Papyrologists 1985 22 (1/4): 33–47.
Drugaş Ş. 2016: The Name of Zalmoxis and Its Signiflcance in the Dacian Language and Religion. Hiperboreea 3: 5–66.
Edelstein L. 1967. The Hippocratic Oath. In: Temkin O. and Temkin C.L. (eds.) Ancient Medicine. Selected Papers by L. Edelstein. Baltimore. 4–63.
Ehrhardt N. 1987: Milet und seine Kolonien. Vergleichende Untersuchung der kultischen und politischen Einrichtungen. Frankfurt am Main; Bern; New York.
Ehrhardt N. 2002. Apollon Ietro, Ionia'lilarin bilinmeyen bir tanrisi mi? Journal of history studies 20: 93–102.
Fontenrose J. 1978: The Delphic Oracle: its responses and operations with a catalogue of responses. Berkeley.
Fontenrose J. 1988: Didyma: Apollo's oracle, cult, and companions. University of California Press.
Ganszyniec R. 1923: Apollon als Heilgott. Archiv für Geschichte der Medizin 15: 33–42.
Georgiev V. 1977: [Thracians and their language]. Sofia.
Георгиев В. Траките и техният език. София, 1977.
Graham A.B. 1983: Colony and mother city in the Ancient Greece. Chicago.
Herda A. 2008: How to run a state cult. In: Current approaches to religion in Ancient Greece. Stockholm. 57–93.
Ilieva P. 2007: Thracian-Greek συμβίωσις on the shore of Aegean. In: Thrace in the Graeco-Roman World. Athens. 212–223.
Konova L. 2006: Once more about the temenos of Apollo Ietros in Apollonia Pontica. Attempt at reconsideration. Istros 1: 71–84.
Kryzhitsky S. 1998: [The Temple of Apollo Ietros on the Western Temenos at Olbia]. VDI 1, 170–190. (The English version: The Temple of Apollo Ietros on the Western Temenos at Olbia (An Attempt at Reconstruction). ACSS 1997 (4): 15–34).
Крыжицкий С. Храм Аполлона Врача на Западном теменосе Ольвии. ВДИ 1 (1998): 170–190.
Larson J. 2016: Understanding Greek religion: A cognitive approach. London; New York.
Liritzis I. and others 2017: New evidence from archaeoastronomy on Apollo oracles and Apollo-Asclepius related cult. Journal of Cultural Heritage 26: 129–143.
Nutton V. 2004: Ancient Medicine. London; New York.
Onyshkevich L. 2002: Interpreting the Berezan bone graffito. In: Studies in Constitutions, Colonies, and Military Power in the Ancient World. Offered in Honor of A. J. Graham. Leiden. 161–179.
Onyshkevych L. 1998: Archaic and Classical cult-related graffiti from the Northern Black Sea region. Pennsylvania. Diss.
Otkupschikov Yu.V. 2001: [Etymology essays]. Saint-Petersburg.
Откупщиков Ю.В. Очерки по этимологии. Спб., 2001.
Otkupschikov Yu.V.1988: [The pre-Greek substrate]. Leningrad.
Откупщиков Ю.В. Догреческий субстрат. Ленинград, 1988.
Paliga S. 2003: Thracian sacred names and terminilogy. In: Thirteenth International Congress of Slavists. Ljubljana. 1–21.
Petridou G. 2016: Healing Shrines. A Companion to Science, Technology, and Medicine in Ancient Greece and Rome. UK. 434–449.
Rusyayeva A.S. 1992: [Religion and Cults of Ancient Olbia]. Kiev.
Русяева А.С. Религия и культы античной Ольвии. Киев, 1992.
Rusyayeva A.S. 1986: [Miletos – Didyma – Borysthenes – Olbia. Problems of the colonization of the Lower Bug area]. VDI 2: 25–64.
Русяева А.С. Милет – Дидимы – Борисфен – Ольвия. Проблемы колонизации Нижнего Побужья. ВДИ 2 (1986): 25–64.
Saprykin S.Yu. and Maslennikov A.A. 2007: [Graffiti and dipinti from the khora of the ancient Bosporus]. Kerch; Simferopol.
Сапрыкин С.Ю., Масленников А.А. Граффити и дипинти хоры античного Боспора. Керчь; Симферополь, 2007.
Schaps D.M. 2004: The Invention of Coinage and the Monetization of Ancient Greece. Michigan.
Schramm G. 1981: Eroberer und Eingesessene. Geographische Lehunamen als Zeugen der Geschichte Siidosteuropas im ersten Jahrtausend n. Chr. Stuttgart.
Shaposhnikov A.K. 2012: [Linguistic relics of the Thracian appearance in the Northern Black Sea region]. Etymology 2009–2011: 252–309.
Шапошников А.К. Языковые реликты фракийского облика в Северном Причерноморье. Этимология 2009–2011: 252–309.
Shaub I.Yu. 2007: [Myth, Cult, Ritual in the North Pontic Area. 7th – 4th centuries BC]. Saint Petersburg.
Шауб И.Ю. Миф, культ, ритуал в Северном Причерноморье в VII–IV вв. до н.э. СПб., 2007.
Sherk K. 1991: The Eponymous Officials of Greek Cities III: The Register: Thrace, Black Sea Area, Asia Minor. Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 88: 225–260.
Skrzhinskaya M.V. 2015: [The Priests of Apollo in Olbia and Bosporos]. [Bosporan studies] 31: 146–154.
Скржинская М.В. Ольвийские и боспорские жрецы Аполлона. Боспорские исследования 31 (2015): 146–154.
Talmatch G.M. 2015: New considerations about meaning of the form and the conventional symbols find on monetary signs (6th – 5th c. B.C.). Acta Archaeologica Lodziensia 61: 23–37.
Tokhtasiev S.R. 1999: Rev.: Dubois. Inscriptions grecques dialectales d'Olbia du Pont. Hyperboreus 5/1: 164–192.
Тохтасьев С.Р. Рец.: Dubois. Inscriptions grecques dialectales d'Olbia du Pont. Hyperboreus 5/1 (1999): 164–192.
Tolstikov V.P. 1992: [Panticapaeum, the capital of the Bosporos]. Essays on the history and archeology of the Bosporus. Moscow, 45–93.
Толстиков В.П. Пантикапей – столица Боспора. В кн.: Очерки истории и археологии Боспора. М. 45–93.
Tolstoy I.I. 1953: [Geek graffiti of the ancient Northern Black Sea area cities.] Moscow; Leningrad.
Толстой И.И. Греческие граффити древних городов Северного Причерноморья. М.; Л., 1953.
Topalov S. 2007: Apollonia Pontica. Contribution to the Study of the Coin Minting of the City 6th – 1st c. B.C. Kindle.
Ustinova Yu. 2009: Apollo Iatros: A Greek God of Pontic Origin. In: Stähler K. and Gudrian G. (eds.) Eikon 9. Griechen und ihre Nachbarn am Nordrand des Schwarzen Meers. Münster, Ugarit-Verlag. 245–298.
van Brock N. 1961: Recherches sur le vocabulaire médical du grec ancien: soins et guérison. Paris.
Vinogradov Yu.G. 1989: [Political History of the Olbian Polis]. Moscow.
Виноградов Ю.Г. Политическая история Ольвийского полиса. М., 1 989.
Western Temenos 2006: [The Most Ancient Temenos of Olbia in the Pontos]. Simferopol.
Древнейший теменос Ольвии Понтийской. Коллективная монография. Симферополь, 2006.
Yaylenko V.P. 2015: [The Olbian Hymn of the 6th century BC]. Bosporskiye issledovaniya [Bosporan studies] 31: 88–99.
Яйленко В.П. Ольвийский гимн VI в. до н.э. Боспорские исследования 31 (2015): 88–99.
Yaylenko V.P. 2017: [History and Epigraphics of Olbia, Chersonesos and Bosphoros]. Saint Petersburg.
Яйленко В.П. История и эпиграфика Ольвии, Херсонеса, Боспора
VII в. до н.э. – VII в. н.э. СПб., 2017.
Zavoikina N.V. 2019: [Sacred inscriptions on vases from the early Phanagoria]. [Antiquities of Bosporos 24] 255–275.
Завойкина Н.В. Сакральные граффити на керамике из ранней Фанагории. Древности Боспора 24 (2009): 255–275.



Автор / Author:
Sofia Andreeva



If a building becomes architecture, then it is art
Made on
Tilda