Российский фонд содействия образованию и науке
Университет Дмитрия Пожарского


АРИСТЕЙ
ВЕСТНИК КЛАССИЧЕСКОЙ ФИЛОЛОГИИ И АНТИЧНОЙ ИСТОРИИ
DOI: 10.53084/22209050_2021_23_66
С. Бьянкетти
Путешествие Аристея Проконнесского

Аннотация: В статье подробно рассматривается описание путешествий Аристея в «Истории» Геродота, которое играет важнейшую роль для понимания ойкумены, обновленного по сравнению с представлениями Гекатея Милетского. Геродот отбирает, в частности, такие сведения из поэмы Аристея «Аримаспея», которые помогают ему точнее представить область к северо-востоку от Каспийского моря. Это море со времен Гекатея Милетского считалось открытым заливом Северного океана, в то время как Геродот верно описывает его закрытым бассейном; сведения об этом он получает из персидских документов и из устных сообщений ольвийских купцов. Племя исседонов, которых Аристей, а вслед за ним и Геродот не относят к скифским племенам, у Гекатея Милетского входило в состав скифского населения, что не дает вполне верного представления о Скифии. Благодаря ссылкам на отрывки об исседонах, взятым из поэмы Аристея в этой статье, можно точнее представить картину мира, в основе которой лежит историческое повествование Геродота.

Ключевые слова: Аристей, «Аримаспея», Геродот, Скифский логос, география Северной Евразии.

Для цитирования:
Бьянкетти С. Путешествие Аристея Проконнесского. Аристей
XXIII (2021): 66–82.

Serena Bianchetti
The Journey of Aristeas of Proconnesus

Abstract: The role of Aristeas' travels in the Histories of Herodotus is functional to a description of the inhabited world, which is updated in relation to Hecataeus' conception. The historian selects in particular from the Arimaspea of Aristeas some data that can define the region to the north-east of the Caspian sea: this was considered an open sea by Hecataeus, but closed by Herodotus, who was relying on Persian documentation and on reports of merchants, used to meet in Olbia. The Issedonians, considered non-Scythians by Aristeas and by Herodotus, were part of the Scythian populations for Hecataeus, who had a different and less precise image of Scythia. Through the references to the Issedonians, drawn from the work of Aristeas and examined here, we can better understand the map of the world that underlies Herodotus' historical account.

Keywords: Aristeas, "Arimaspea", Herodotus, Scythicos logos, geography of Northern Eusrasia.

To cite this article: Bianchetti S. The Journey of Aristeas of Proconnesus. Aristeas XXIII (2021): 66–82.

Литература/References

Armayor K.O. 1978: Did Herodotus ever go to the Back Sea? Harvard Studies in Classical Philology LXXXII: 45–62.
Avram A., Hind J., Tsetskhladze G.R. 2004: The Black Sea Area. In: Hansen M.H., Nielsen Thomas T.H. (eds.) An Inventory of Archaic and Classical Poleis. An Investigation Conducted by The Copenhagen Polis Centre for the Danish National Research Foundation. Oxford. 924–973.
Berger H. 19032: Geschichte der wissenschaftlichen Erdkunde der Griechen. Leipzig.
Bertelli L. 2001: Hecataeus: from Genealogy to Historiography. In: Luraghi N. (ed.) The Historian's Craft in the Age of Herodotus. Oxford. 67–94.
Bianchetti S. 2012: I Greci e il "mare esterno": dalle esplorazioni delle aree estreme alla rappresentazione "scientifica" dell'ecumene. In: Santos Yanguas J., Díaz Ariño B. (eds.) Los Griegos y el mar. Vitoria-Gasteiz. 155–171 (Revisiones de Historia Antigua VI).
Bichler R. 2000: Herodts Welt. Der Aufbau der "Historie" am Bid der fremden Länder und Völker, ihrer Zivilization und ihrer Geschichte. Berlin.
Bichler R. 2016: Persian Geography and the Ionians: Herodotus. In: Bianchetti S., Cataudella M.R., Gehrke H.J. (eds.) Brill's Companion to Ancient Geography. Leiden; Boston. 3–20.
Billault A. 1999: Le jugement de goût dans le Traité du Sublime. REG 112. 212–233.
Billerbeck M., Zubler C. (eds.) 2011: Stephani Byzantii Ethnica. II. Berlin; New York.
Biondi E. 2020: Erodoto e gli Sciti, Schiavitù, nomadismo e forme di dipendenza. Besançon.
Bolton J.D.P. 1962: Aristeas of Proconnesus. Oxford.
Bosi F. 2008: Le terre oltre gli Urali nelle fonti classiche e medievali. In: Facchini F. (ed.)
Popoli della Yurta. Kazakhstan, tra le origini e la modernità. Milano. 167–190.
Bravo B. 2018: Erodoto sulla Scizia e il lontano Nord Est, Contributo all'interpretazione del cosiddetto logos scitico. Roma.
Bremmer J.N. 1983: The early Greek concept of the soul. Princeton.
Bremmer J.N. 2016: Shamanism in Classical scholarship: Where We now? In: Jackson J. (ed.) Horizons of Shamanism. A Triangular Approach to the History and Anthropology of Estatic Techniques. Stokholm. 52–78.
Bridgman T. 2005: Hyperboreans. Myth and History in Celtic Hellenic Contacts. New York; London.
Corcella A., Medaglia S.M., Fraschetti A. (eds.) 20013 (1993): Erodoto. Le Storie. Libro IV. La Scizia e la Libia. Roma.
Daffinà R. 1968: Aral, Caspio, Tanais. SCO 43: 363–378.
Dettori E. 2005: Aristea di Proconneso, "sciamano" e "corvo": una presentazione (con qualche nota). Quaderni di Classiconorroena 1: 9–24.
Diels H. 1887: Herodot und Hekataios. Hermes 22: 411–444.
Dodds E.R. 1973: I Greci e l'irrazionale. Firenze.
Donadi F. 1991 (ed.): Pseudo-Longino, Del sublime. Milano.
Dowden K. 1980: Deux notes sur les Scythes et les Arimaspes. REG 93: 486–492.
Eliade M. 1951: Le chamanisme et les techniques archaïques de l'extase. Paris.
Fabian K. 2006: Esplorando τὰ ἔσχατα. A proposito della tradizione sul Mar Caspio e sui fiumi euroasiatici. In: Faraguna M., Vedaldi Iasbez V. (eds.) Δύνασθαι διδάσκειν. Studi in onore di F. Cassola. Trieste. 179–195.
Federico E. 2012: Erodoto, Aristea e la terra oltre gli Issedoni. Un'etnografia "estatica" al vaglio dell'historie. Mythos 6: 9–21.
Fehling D. 1971: Die Quellenangaben bei Herodot. Berlin; New York.
Fowler R.L. 2001: Early Historiê and Literacy. In: Luraghi N. (ed.) The Historian's Craft in the Age of Herodotus. Oxford. 96–115.
Fowler R.L. 1996: Herodotos and his Contemporaries. JHS 116: 62–87.
Giangiulio M. 2020: Erodoto su Aristea tra Proconneso e Metaponto. Costruzione e rappresentazione della "conoscenza locale". In: Maddoli G., Nafissi M., Prontera F. (eds.) Σπουδῆς οὐδὲν ἐλλιποῦσα. Anna Maria Biraschi, Scritti in memoria. Perugia. 277–294.
Ginzburg C. 1989: La storia notturna. Torino.
González Ponce F.J. 2008 (ed.): Periplógrafos griegos. I. Épocas arcaica y Clásica 1: Periplo de Hánon y autores de los siglos VI y V a.C. Zaragoza.
Halliwell S. 2002: The Aesthetic of Mimesis: Ancient Texts and Modern Problems. Princeton.
Hartog F. 1980: Le miroir d'Hérodote. Essai sur la représentation de l'autre. Paris.
Hornblower S. 2002: Herodotus and his Sources of Information. In: Bakker E.J., De Jong I.J.F., Van Wees H. (eds.) Brill's Companion to Herodotus. Leiden; Boston; Köln. 373–386.
Huxley G. 1986: Aristeas and the Cyzicene. GRBS 27: 151–155.
Innes D.C. 2002: Longinus and Caecilius: Models of the Sublime.
Mnemosyne 55: 259–283.
Ivantchik A. I. 1993: La datation du poème l'Arimaspée d'Aristéas de Proconnèse. AC 62: 35–67.
Ivantchik A.I. 1999: Une légende sur l'origine des Scythes (HDT.IV.5-7) et le problème des sources du Scythicos logos d'Hérodote. REG 112: 141–192.
Jacoby F. 1912: Hekataios von Milet. RE VII.2: 2667–2676.
Jacoby F. 1913: Herodotos. RE Suppl. II: 330–332.
Legrand Ph.E. 1942 (ed.): Hérodote, Introduction. Paris.
Legrand Ph.E. 1945 (ed.): Hérodote, Histoire. Livre IV Texte établi et traduit. Paris.
Levi M.A. 1989: I nomadi alla frontiera. I popoli delle steppe e l'antico mondo grecoromano. Roma.
Lévy E. 1981: Les origines du mirage scythe. Ktema 6: 57–68. Luraghi N. 2001: Local Knowledge in Herodotus' Histories. In: Luraghi N. (ed.) The
Historian's Craft in the Age of Herodotus. Oxford. 138–160.
Luraghi N. 2006: Meta-historiê: Genre and Method in Herodotus' Histories. In: Dewald C., Marincola J. (eds.) The Cambridge Companion to Herodotus. Oxford. 76–91.
Mattioli E. 2003: Il sublime tra poesia e retorica. Aevum antiquum NS 3: 94–103.
Mazzucchi C.M. 20102 (ed.): Del sublime. Introduzione, testo critico, traduzione e commento. Milano.
Meuli K. 1935: Scythica. Hermes 70. 121–176 = 1975: Gesammelte Schriften. II. Basel. 817–879.
Müller C. 2010: D'Olbia à Tanaïs. Territoires et réseaux d'échanges dans la mer Noire septentrionale aux époques classique et hellénistique. Bordeaux.
Murray O. 2001: Herodotus and Oral History. In: Luraghi N. (ed.) The Historian's Craft in the Age of Herodotus. Oxford. 16–44.
Panofsky H. 1885: Quaestionum de historiae Herodoteae fontibus pars prima. Diss. Berlin.
Pinault G.J. 2008: La langue des Scythes et le nom des Arimaspes. CRAI 152: 105–138.
Pritchett K.W. 1993: The liar school of Herodotus. Amsterdam.
Rausch S. 2013: Bilder des Nordens. Vorstellungen vom Norden in der griechischen Literatur von Homer bis zum Ende des Hellenismus. Darmstadt.
Ronconi A. 1931: Per l'onomastica antica dei mari. SIFC 9: 326–328.
Schiltz V. 1994: Les Scythes et les nomades des steppes.VIIIe siècle avant J.C. – Ier siècle après J.C. Paris.
Schramm G. 1973: Nordpontische Ströme. Namenphilologische Zugänge zur Frühzeit des europäischen Ostens. Göttingen.
Skinner J.E. 2012: The Invention of Greek Ethnography. From Homer to Herodotus. Oxford.
Trüdinger K. 1918: Studien zur Geschichte der griechisch-römischen Ethnographie. Basel.
West S. 1987: And it came to pass that Pharaoh dreamed. Notes on Herodotus 2.139. CQ XXXVII: 262–271.
West S. 2007: Herodotus and Olbia. In: Braund D., Kryzhitskiy S.D. (eds.) Classical Olbia
and the Scythian world: from the sixth century BC to the second century AD. Oxford. 79–92.
West S. 1985: Herodotus' Epigraphical Interests. CQ XXXV: 278–305.
West S. 2004: Herodotus on Aristeas. In: Tuplin C.J. (ed.) Pontus and the outside World. Studies in Black Sea History, Historiography and Archaeology. Leiden; Boston. 43–67.
West S. 2002: Scythians. In: Bakker E.J., De Jong I.J.F., Van Wees H. (eds.) Brill's Companion to Herodotus. Leiden; Boston; Köln. 437–456.
Wilson N.G. 2015a (ed.): Herodoti Historiae I–II. Oxford.
Wilson N.G. 2015b: Herodotea. Studies on the Text of Herodotus. Oxford.

Автор / Author:

С. Бьянкетти / S. Bianchetti



If a building becomes architecture, then it is art
Made on
Tilda