Российский фонд содействия образованию и науке
Университет Дмитрия Пожарского


АРИСТЕЙ
ВЕСТНИК КЛАССИЧЕСКОЙ ФИЛОЛОГИИ И АНТИЧНОЙ ИСТОРИИ
А.В. Белоусов
Из личного опыта преподавания классических языков «натуральным» методом

Аннотация: В статье излагается личный опыт автора преподавания латинского и древнегреческого языков в средней школе и университете. Автор кратко рассказывает историю прямого метода в России дореволюционной и в Москве начала XXI века, описывает основные пособия и методы преподавания.


Ключевые слова: прямой метод, натуральный метод, древнегреческий язык, латинский язык, Филипповская школа, МГУ, РГГУ, Academia Vivarium Novum

Для цитирования:
Белоусов А.В. Из личного опыта преподавания классических языков «натуральным» методом. Аристей 21 (2020): 297–327.

A.V. Belousov
From personal teaching experience of classical languages by "natural" method

Abstract: The article describes the author's personal experience of teaching Latin and Ancient Greek languages in high school and university. The author tells briefly the story of the direct method in pre-revolutionary Russia and in Moscow at the beginning of the XXI century, he describes the main manuals and teaching methods.

Keywords: direct method, natural method, Ancient Greek language, Latin language, Filippovskaya school, Moscow State University, Russian State University for Humanities, Academia Vivarium Novum

To cite this article: Belousov A.V. From personal teaching experience of classical languages by "natural" method. Aristeas 21 (2020): 297–327.

Литература/References

Appleton R.B. 1914: Fabulae virginibus puerisque aut narrandae aut recitandae. London.
Appleton R.B. 1926: Initium (A first Latin course on the direct method, to which is appended a book of exercises and some grammar questions). Cambridge.
Appleton R.B., Jones W.H.S. 1913a: Pons tironum. London.
Appleton R.B., Jones W.H.S. 1913b: Puer Romanus. Oxford.
Dickey E. 2016: An Introduction to the Composition and Analysis of Greek Prose. Cambridge.
Dickey E. 2018: Learn Latin from the Romans. A Complete Introductory Course Using Textbooks from the Roman Empire. Cambridge.
Frich A. 2017: Obucheniye ustnoy rechi na latyni: istoriya, zadachi, vozmozhnosti. Per. s nem. A.G. Slednikova [Learning the oral conversation in Latin: history, tasks, possibilities. Trans. by A.G. Slednikov]. Moscow.
Фрич А. Обучение устной речи на латыни: история, задачи, возможности. Пер. с нем. А.Г. Следникова. М., 2017.
Headlam J.W., Fletcher F., Paton J.L. 1910: The Teaching of Classics in Secondary Schools in Germany. London.
Katsman N.L. 2010: Latinskiy yazyk kak obshcheobrazovatel'nyy predmet obucheniya v Rossii na protyazhenii XX veka [Latin as a general educational subject in Russia during the 20th century]. In: Indoyevropeyskoye yazykoznaniye i klassicheskaya filologiya – XIV. 2 [Indoeuropean linguistics and classical philology – XIV. 2]. St. Petersburg, 17–32.
Кацман Н.Л. Латинский язык как общеобразовательный предмет обучения в России на протяжении XX века. В кн.: Индоевропейское языкознание и классическая филология – XIV. Ч. 2. СПб., 2010. 17–32.
Lovyagin A.M. 2012: Kratkiy otchet o zasedaniyakh Pervogo Vserossiyskogo S'yezda prepodavateley drevnikh yazykov [A summary of the meetings of the First All-Russian Congress of Teachers of Ancient Languages]. Germes. Illyustrirovannyy nauchno-populyarnyy vestnik antichnogo mira [Hermes. Illustrated popular science messenger of the ancient world] 10: 18–34, 64–75.
Ловягин А.М. Краткий отчет о заседаниях Первого Всероссийского Съезда преподавателей древних языков. Гермес. Иллюстрированный научно-популярный вестник античного мира 10 (2012): 18–34, 64–75.
Miraglia L. 2010: Fabulae Syrae. Graecorum Romanorumque fabulae ad usum discipulorum Latine narratae. Roma.
Miraglia L. 2018: Nova via Latine doceo. Guida per gl'insegnanti. Parte I: Familia Romana. Roma.
Paine W.L., Mainwaring C.L., Ryle E. 1912: Decem fabulae pueris puellisque agendae. Oxford.
Rouse W.H.D. 1907: A Greek Reader. London.
Rouse W.H.D. 1909a: A Greek Boy at Home: a Short Story Written in Greek. London.
Rouse W.H.D. 1909b: Vocabulary to A Greek Boy at Home. London.
Rouse W.H.D. 1909c: Lucian's Dialogues Prepared for Schools, with Short Notes in Greek. Oxford.
Rouse W.H.D. 1916: A First Greek Course. London.
Rouse W.H.D. 1930: Chanties in Greek and Latin, written for ancient traditional airs. Oxford
Rouse W.H.D. 1935: Latin stories for reading or telling to wit: beasts, fools and wise men, the famous dinner-party of Trimalchio, Horace's adventures on the Apulian hills, with an appendix of Greek and Latin proverbs. Oxford.
Rouse W.H.D., Appleton R.B. 1925: Latin on Direct Method. London.
Stray Ch. 1992: The Living Method – W.H.D. Rouse and the Crisis of Classics in Edwardian England. Bristol.
Tolstoy I.I. 1997: Sofiya Venediktovna Melikova-Tolstaya. Drevniy mir i my 1 [Ancient world and we] 1: 142–150.
Толстой И.И. София Венедиктовна Меликова-Толстая. Древний мир и мы 1 (1997): 142–150.
Wilamowitz-Moellendorff U., von 1928: Erinnerungen 1848–1914. Leipzig.
Zel'chenko V.V. 2008: Ot s'yezda k s'yezdu: Opyt Pervogo vserossiyskogo s'yezda prepodavateley drevnikh yazykov (1911 g.) v sovremennoy situatsii (Vystupleniye na prezentatsii Rossiyskoy assotsiatsii shkol'nykh prepodavateley drevnikh yazykov: MGU, UMO po klassicheskoy filologii, yanvar' 2008 g.) []: https://refdb.ru/look/2607453.html
Зельченко В.В. От съезда к съезду: Опыт Первого всероссийского съезда преподавателей древних языков (1911 г.) в современной ситуации. (Выступление на презентации Российской ассоциации школьных преподавателей древних языков: МГУ, УМО по классической филологии, январь 2008 г.) [From congress to congress: The experience of the First All-Russian Congress of Teachers of Ancient Languages (1911) in the current situation. (Speech at the presentation of the Russian Association of School Teachers of Ancient Languages: Moscow State University, UMO in Classical Philology, January 2008]. 2008. Электронный ресурс: https:// refdb.ru/look/2607453.html [Дата обращения: 20.09.2019].
Zel'chenko V.V. 2011: Drevnegrecheskiy yazyk: Zadaniya i teksty. [Ancient Greek language: Tasks and Texts]. St. Petersburg.
Зельченко В.В. Древнегреческий язык: Задания и тексты. СПб., 2011.
Автор / Author:

Алексей Владиславович Белоусов / Alexey V. Belousov



If a building becomes architecture, then it is art
Made on
Tilda