Российский фонд содействия образованию и науке
Университет Дмитрия Пожарского


АРИСТЕЙ
ВЕСТНИК КЛАССИЧЕСКОЙ ФИЛОЛОГИИ И АНТИЧНОЙ ИСТОРИИ
И.Е. Суриков
Ферекид Афинский – представитель «догеродотовского» этапа античного греческого историописания

Аннотация: В статье речь идет о Ферекиде Афинском, историке и мифографе первой половины – середины V в. до н. э., характерном представителе первого этапа древнегреческого историописания. Ферекид находится в незаслуженном пренебрежении, а между тем есть мнение, что он оказал сильное влияние на Геродота. В статье приводятся античные свидетельства о Ферекиде и ряд фрагментов его труда, имеющих отношение к Афинам (особенно важен фрагмент с уникальной генеалогией рода Филаидов, с которыми этот автор был связан), затрагивается вопрос о фольклорных элементах в этом труде.
Геродот, правда, не упоминает Ферекида, но он не упоминает и никого другого из
более ранних историков, кроме Гекатея (да и то только чтобы покритиковать его): такова уж была манера представителей историописания классической эпохи – ссылаться на своих предшественников (она проявилась и у Фукидида). Имя Ферекида по неясным причинам отсутствует и в знаменитом перечне древнейших историков, содержащемся в трактате Дионисия Галикарнасского «О Фукидиде» (хотя Дионисий знал и высоко ценил Ферекида), что тоже способствует преуменьшению его вклада в литературе. Сведения о жизни Ферекида крайне скудны и путаны, неизвестно точное название его труда (вероятнее всего, «Истории»), можно лишь приблизительно датировать время за-
вершения работы над ним – 450-е гг. до н. э.
Ферекид – фигура, стоящая еще на грани между мифографами и историками как таковыми. То, о чем он рассказывает в своем историческом сочинении, мы скорее отнесли бы к мифологии. Однако прекрасно известно, что в античности легендарно-мифологическая традиция «воспринималась и трактовалась как историческая» (П. Видаль-Накэ).

Ключевые слова: классическая Греция, Афины, Аттика, раннее историописание, мифография, генеалогии, Ферекид Афинский, Филаиды, Кимон, Геродот, фольклор


I.E. Surikov
Pherecydes of Athens as a Representative of the “Pre-Herodotean” Stage in Ancient Greek Historical Writing

Abstract: The article deals with Pherecydes of Athens, an historian and mythographer of the early and mid 5th century B.C., a characteristic representative of the first stage in early Greek historical writing. Pherecydes is unjustly neglected, whereas there is an opinion that he strongly influenced Herodotus. The article cites ancient evidences on Pherecydes and a number of fragments from his work, which are of relevance for Athens (especially important is the fragment with a unique genealogy of the Philaidae family, with which that author was connected); the question of folklore elements in his work is also touched.
Herodotus, it is true, does not mention Pherecydes, but neither he mentions any of other earlier historians, except Hecataeus (and that only to criticize him); such was the manner of citing predecessors among representatives of historical writing in the Classical period (it is manifest in Thucydides, too). Pherecydes’ name due to unknown reasons is absent also from the famous catalogue of the earliest historians, which is to find in Dionysius of Halicarnassus’ On Thucydides (although Dionysius knew Pherecydes and highly estimated him), and that helps minimizing his contribution in scholarly literature. Information on Pherecydes’ life is extremely scarce and contradictory, the exact title of his treatise is unknown (most probably Histories), only a wide dating is possible for the time when he ended the work – 450s B.C.
Pherecydes is a figure standing still on the verge between mythographers and historians as such. What he tells us in his historical work we would rather qualify as mythology. However, it is well-known that in antiquity legendary and mythological tradition “was perceives and treated as an historical one” (P. Vidal-Naquet).

Keywords: classical Greece, Athens, Attica, early historical writing, mythography, genealogies, Pherecydes of Athens, Philaids, Cimon, Herodotus, folklore

Литература/References
Aly W. 1921: Volksmärchen, Sage und Novelle bei Herodot und seinen Zeitgenossen:
Eine Untersuchung über die volkstümlichen Elemente der altgriechischen Prosaerzählung. Göttingen.
Armayor O.K. 2004: Herodotus, Hecataeus and the Persian Wars. In: Karageorghis V.,
Taifacos I. (eds.) The World of Herodotus. Nicosia. 321–335.
Bohen B. 2017: Kratos & Krater: Reconstructing an Athenian Protohistory. Oxford.
Burns T. 2010: On Marcellinus’ Life of Thucydides. Interpretation: A Journal of Political
Philosophy 38/1: 3–25.
Connor W.R. 1996: Theseus and his City. In: Hellström P., Alroth B. (eds.) Religion and
Power in the Ancient Greek World. Uppsala. 115–120.
Davie J.N. 1982: Theseus the King in Fifth-Century Athens. Greece & Rome 29/1: 25–34.
Davies J.K. 1971: Athenian Propertied Families 600–300 B.C. Oxford.
Delvoye C. 1978: Art et politique à Athènes à l’époque de Cimon. In: Bingen J., Cambier
G., Nachtergael G. (éds.) Le monde grec: Hommages à Claire Préaux. Bruxelles. 801–807.
Develin R. 1985: Herodotos and the Alkmeonids. In: Eadie J.W., Ober J. (eds.), The Craft
of the Ancient Historian. Lanham. 125–139.
Develin R. 2003: Athenian Officials 684–321 B.C. Cambridge.
Dovatur A.I. 1957: Povestvovatel’nyy i nauchnyy stil’ Gerodota [The narrative and scientific style of Herodotus]. Moscow.
Доватур А.И. Повествовательный и научный стиль Геродота. М., 1957.
Dugas C. 1943: L’évolution de la légende de Thésée. Revue des études grecques 56: 1–24.
Duplouy A. 2006: Le prestige des élites: Recherches sur les modes de reconnaissance
sociale en Grèce entre les Xe et Ve siècles avant J.-C. Paris.
Farrington S. 2016: The Tragic Phylarchus. In: Liotsakis V., Farrington S. (eds.) The Art of History: Literary Perspectives on Greek and Roman Historiography. Berlin; Boston. 159–182.
Fell M. 2004: Kimon und die Gebeine des Theseus. Klio 86/1: 15–54.
Fornara C.W. 1971: Evidence for the Date of Herodotus’ Publication. Journal of Hellenic
Studies 91: 25–34.
Fowler R.L. 2006: Herodotus and his Prose Predecessors. In: Dewald C., Marincola J.
(eds.) The Cambridge Companion to Herodotus. Cambridge. 29–45.
Fowler R.L. 2007: Early Greek Mythography. I. Texts. Oxford.
Fowler R.L. 2013: Early Greek Mythography. II. Commentary. Oxford.
Frost F.J. 1996: Faith, Authority, and History in Early Athens. In: Hellström P., Alroth B.
(eds.) Religion and Power in the Ancient Greek World. Uppsala. 83–89.
Gagarin M. 2002: Antiphon the Athenian: Oratory, Law, and Justice in the Age of the
Sophists. Austin.
Gehrke H.-J. 2014: Geschichte als Element antiker Kultur: Die Griechen und ihre
Geschichte(n). Berlin; Boston.
Goušchin V. 1999: Athenian Synoikism of the Fifth Century B.C., or Two Stories of Theseus. Greece & Rome 46/2: 168–187.
Harding P. 2008: The Story of Athens: The Fragments of the Local Chronicles of Attika.
London, New York.
Hart J. 1982: Herodotus and Greek History. London.
Jacoby F. 1956: Abhandlungen zur griechischen Geschichtsschreibung. Leiden.
Jacoby F. 1995: Die Fragmente der griechischen Historiker (F Gr Hist). Tl. 1: Genealogie
und Mythographie. A. Vorrede, Text, Addenda, Konkordanz. Leiden; New York;
Köln.
Konstantakos I.M. 2018: Time, Thy Pyramids: The Novella of Mycerinus (Herodotus
2.129–134). In: Bowie E. (ed.), Herodotus – Narrator, Scientist, Historian. Berlin; Boston.
77–108.
Kulikov A.V., Fedoseev N.F. 2004: Skazki i legendy Bospora Kimmeriyskogo [Tales and
legends of the Cimmerian Bosporus]. Kerch.
Куликов А.В., Федосеев Н.Ф. Сказки и легенды Боспора Киммерийского. Керчь,
2004.
Lendle O. 1968: Die Auseinandersetzung des Thukydides mit Hellanikos. In: Herter H.
(Hg.) Thukydides. Darmstadt. 661–682.
Lendle O. 1992: Einführung in die griechische Geschichtsschreibung: Von Hekataios bis
Zosimos. Darmstadt.
Luce T.J. 1997: The Greek Historians. London; New York.
Marincola J. 2001: Greek Historians. Oxford.
Matijašić I. 2018: Shaping the Canons of Ancient Greek Historiography. Berlin;
Boston.
Mehl A. 2004: Herodotus and Xanthus of Sardis Compared. In: Karageorghis V., Taifacos I. (eds.) The World of Herodotus. Nicosia. 337–348.
Molchanov A.A. 2000: Sotsial’nye struktury i obshchestvennye otnosheniya v Gretsii II
tysyacheletiya do n. e. (Problemy istochnikovedeniya minoistiki i mikenologii) [Social structures and social relations in Greece of the 2nd millennium B.C. (Problems in source studies of minoistics and mycenology)]. Moscow.
Молчанов А.А. Социальные структуры и общественные отношения в Греции
II тысячелетия до н. э. (Проблемы источниковедения миноистики и микено-
логии). М., 2000.
Momigliano A. 1990: The Classical Foundations of Modern Historiography. Berkeley.
Moretti L. 1957: Olympionikai, i vincitori negli antichi agoni Olimpici. Roma.
Murray O. 2007: Herodotus and Oral History. In: Luraghi N. (ed.) The Historian’s Craft
in the Age of Herodotus. Oxford. 16–44.
Nemirovskiy A.A. 2001: U istokov drevneevreyskogo etnogenesa: Vetkhozavetnoe predanie o patriarkhah i etnopoliticheskaya istoriya Blizhnego Vostoka [At the origins of Ancient Jewish ethnogenesis: The Old Testament tradition of the Patriarchs and ethno-political history of the Near East]. Moscow.
Немировский А.А. У истоков древнееврейского этногенеза: Ветхозаветное пре-
дание о патриархах и этнополитическая история Ближнего Востока. М., 2001.
Nikolaidou-Arabatzi S. 2018: ἱστορέειν and θωμάζειν: Scientific Terms and Signs of
Unity in Herodotus’ Histories. In: Bowie E. (ed.) Herodotus – Narrator, Scientist, Historian.
Berlin; Boston. 223–241.
Ober J. 1989: Mass and Elite in Democratic Athens: Rhetoric, Ideology, and the Power
of the People. Princeton.
Pearson L. 1975: Early Ionian Historians. Westport.
Pédech P. 1989: Trois historiens méconnus: Théopompe – Duris – Phylarque. Paris.
Perevalov S.M. 2010: Drevneyshee upominanie imeni “Kavkaz” v antichnoy literatute
[The earliest mention of the name Causasus in Classical literature]. In: Dzhakson T.N., Konovalova I.G., Tsetskhladze G.R. (eds.) Gaudeamus igitur: Sbornik statey k 60-letiy A.V. Podosinova [Gaudeamus igitur: A collection of article to A.V. Podossinov’s 60th anniversary]. Moscow. 310–317.
Перевалов С.М. Древнейшее упоминание имени «Кавказ» в античной литера-
туре. В кн.: Джаксон Т.Н., Коновалова И.Г., Цецхладзе Г.Р. (ред.) Gaudeamus
igitur: Сборник статей к 60-летию А.В. Подосинова. М., 2010. 310–317.
Podlecki A.J. 1971: Cimon, Skyros and ‘Theseus’ Bones’. Journal of Hellenic Studies
91: 141–143.
Propp V.Ya. 1928: Morfologiya skazki [Morphology of the tale]. Leningrad.
Пропп В.Я. Морфология сказки. Л., 1928.
Propp V.Ya. 1996: Istorichesky korni volshebnoy skazki [Historical roots of the fairy
tale]. St. Petersburg.
Пропп В.Я. Исторические корни волшебной сказки. СПб.. 1996.
Rhodes P.J. 2007: Documents and the Greek Historians. In: Marincola J. (ed.) A Companion to Greek and Roman Historiography. Vol. 1. Oxford. 56–66.
Rohde E. 1901: Kleine Schriften. Bd. 1. Tübingen; Leipzig.
Roussel D. 1976: Tribu et cité. Études sur les groupes sociaux dans les cités grecques aux époques archaïque et classique. Paris.
Ruschenbusch E. 2000: Weitere Untersuchungen zu Pherekydes von Athen (FGrHist 3).
Klio 82/2: 335–343.
Ruschenbusch E. 2003: Was Hellanikos the First Chronicler of Athens? Klio 85/1: 7–8.
Samons L.J. 2017: Herodotus on the Kimonids: Peisistratid Allies in Sixth-Century Athens. Historia 66/1: 21–44.
Scanlon T.F. 2015: Greek Historiography. Oxford.
Schepens G. 2005: Polybius on Phylarchus’ ‘Tragic’ Historiography. In: Schepens G.,
Bollansée J. (eds.) The Shadow of Polybius: Intertextuality as a Research Tool in Greek Historiography. Leuven; Paris. 141–164.
Shapiro H.A. 1992: Theseus in Kimonian Athens: The Iconography of Empire. Mediterranean Historical Review 7/1: 29–49.
Smart J.D. 1986: Thucydides and Hellanicus. In: Moxon I.S., Smart J.D., Woodman A.J.
(eds.) Past Perspectives: Studies in Greek and Roman Historical Writing . Cambridge. 19–35.
Sourvinou-Inwood C. 1971: Theseus Lifting the Rock and a Cup near the Pithos Painter.
Journal of Hellenic Studies 91: 94–109.
Starr C.G. 1962: The Origins of Greek Civilization 1100–650 B.C. London.
Surikov I.E. 2000: Iz istorii greheskoy aristokratii pozdnearkhaicheskoy i ranneklassicheskoy epokh: Rod Alkmeonidov v politicheskoy zhizni Afin VII-V vv. do n.e. [From the history of Greek aristocracy of the Late Archaic and Early Classical periods: The Alcmaeonid family in Athens’ political life, 7th – 5th centuries B.C.]. Moscow.
Суриков И.Е. Из истории греческой аристократии позднеархаической и ран-
неклассической эпох: Род Алкмеонидов в политической жизни Афин VII–V вв.
до н. э. М., 2000.
Surikov I.E. 2008a: ΛΟΓΟΓΡΑΦΟΙ v trude Fukidida (I. 21. 1) i Gerodot (Ob odnom maloizuchennom istochnike rannegrecheskogo istoriopisania) [ΛΟΓΟΓΡΑΦΟΙ in Thucydides’ work (I. 21. 1) and Herodotus (On a poorly explored source of early Greek historiography)]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 2 (265): 25–37.
Суриков И.Е. ΛΟΓΟΓΡΑΦΟΙ в труде Фукидида (I. 21. 1) и Геродот (Об одном
малоизученном источнике раннегреческого историописания). Вестник древней
истории 2 (265) (2008): 25–37.
Surikov I.E. 2008b: Antichnaya Gretsiya: politiki v kontekste epokhi. Vremya rastsveta
demokratii [Ancient Greece: Politicians in the context of the epoch. The heyday of democracy]. Moscow.
Суриков И.Е. Античная Греция: политики в контексте эпохи. Время расцвета
демократии. М., 2008.
Surikov I.E. 2009: Gerodot [Herodotus]. Moscow.
Суриков И.Е. Геродот. М., 2009.
Surikov I.E. 2011a: Ocherki ob istoriopisanii v klassicheskoy Gretsii [Essays on historical
writing in Classical Greece]. Moscow.
Суриков И.Е. Очерки об историописании в классической Греции. М. 2011.
Surikov I.E. 2011b: Gerodot i Filaidy [Herodotus and the Philaids]. Aristey [Aristeas] 3:
30–64.
Суриков И.Е. 2011б: Геродот и Филаиды. Аристей 3 (2011): 30–64.
Surikov I.E. 2012: Arkhontat v Afinakh: ot istokov instituta do utraty im politicheskogo
znacheniya [Archonship in Athens: from the origins of the institution to the loss of
its political significance]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 2 (281):
29–54.
Суриков И.Е. Архонтат в Афинах: от истоков института до утраты им полити-
ческого значения. Вестник древней истории 2 (281) (2012): 29–54.
Surikov I.E. 2013a: Antiphontea VIII: “Tetralogii” Antifonta v kontekste drevnegrecheskoy
yuridicheskoy i filosofskoy mysli V v. do n.e. [Antiphontea VIII: Antiphon’s Tetralogies
in the context of Greek juridical and philosophical thought of the 5th century B.C.]. Studia historica 13: 41–67.
Суриков И.Е. Antiphontea VIII: «Тетралогии» Антифонта в контексте древне-
греческой юридической и философской мысли V в. до н. э. Studia historica 13
(2013): 41–67.
Surikov I.E. 2013b: Herodotus and the Philaids. In: Mehl A., Makhlayuk A.V., Gabelko
O. (eds.) Ruthenia Classica Aetatis Novae: A Collection of Works by Russian Scholars
in Ancient Greek and Roman History. Stuttgart. 45–70.
Surikov I.E. 2014a: Sud’ba oppozitsionnogo intellektuala: afinyanin Antifont – orator,
sofist, pravoved, politik [The fate of an intellectual in opposition: Antiphon the Athenian – an orator, sophist, lawyer, and politician]. Vestnik drevney istorii [Journal of Ancient History] 2 (289): 13–33.
Суриков И.Е. Судьба оппозиционного интеллектуала: афинянин Антифонт –
оратор, софист, правовед, политик. Вестник древней истории 2 (289) (2014):
13–33.
Surikov I.E. 2014b: Rechi Antifonta kak istochnik svedeniy ob ugolovnom prave Afin
klassicheskoy epokhi [Antiphon’ speeches as a source of information on criminal law of
Athens in the Classical period]. Ius antiquum 1 (29): 10–35.
Суриков И.Е. Речи Антифонта как источник сведений об уголовном праве
Афин классической эпохи. Ius antiquum 1 (29) (2014): 10–35.
Surikov I.E. 2015: Antichnaya Gretsiya: Mental’nost’, religiya, kul’tura (Opuscula selecta
I) [Ancient Greece: Mentality, religion, culture (Opuscula selecta I)]. Moscow.
Суриков И.Е. Античная Греция: Ментальность, религия, культура (Opuscula
selecta I). М., 2015.
Surikov I.E. 2016: “V kruge pervom”: Poyavlenie drevneyshikh pamyatnikov evropeyskogo istoriopisaniya (Gretsiya, VI–V vv. do n. e.). [“In the first circle”: The emergence of the earliest monuments of European historical writing (Greece, 6th–5th centuries B.C.)]. In: Belyaev D.D., Gimon T.V. (eds.) Drevneyshie gosudarstva Vostochnoy Evropy. 2013 god.
Zarozhdenie istoriopisaniya v obshchestvakh Drevnosti i Srednevekov’ya [The earliest states of the Eastern Europe. 2013. The birth of historical writing in the society of the Antiquity and the Middle Ages]. Moscow. 168–202.
Суриков И.Е. «В круге первом»: Появление древнейших памятников европей-
ского историописания (Греция VI–V вв. до н. э.). В кн.: Беляев Д.Д., Гимон
Т.В. (ред.) Древнейшие государства Восточной Европы. 2013 год. Зарождение
историописания в обществах Древности и Средневековья. М., 2016. 168–202.
Surikov I.E. 2017: Gerodot, Filaidy i Alkmeonidy (neskol’ko slov o staroy teme v svyazi
s ee nyneshnim sostoyaniyem) [Herodotus, the Philaids, and the Alcmaeonids (some word on an old theme in connection with its present state)]. Metamorfozy istorii [Metamorphoses of the history] 10: 9–34.
Суриков И.Е. Геродот, Филаиды и Алкмеониды (несколько слов о старой
теме в связи с ее нынешним состоянием). Метаморфозы истории 10 (2017):
9–34.
Surikov I.E. 2018: Prisutstvovala li bibliografiya v trudakh drevnegrecheskikh istorikov?
[Was there bibliography in works of ancient Greek historians?]. In: Vorontsova E.A. (ed.)
Rol’ bibliografii v informatsionnom obespechenii istoricheskoy nauki [Role of bibliography in information support of historical science]. Moscow. 690–700.
Суриков И.Е. Присутствовала ли библиография в трудах древнегреческих
историков? В кн.: Воронцова Е.А. (ред.) Роль библиографии в информационном
обеспечении исторической науки. М., 2018. 690–700.
Surikov I.E., forthcoming: Demonologiya Ferekida Afinskogo (k voprosy o fol’klornykh
elementakh v sochineniyakh drevneyshikh grecheskikh istorikov [Demonology of Pherecydes of Athens: to the problem of folklore elements in the works of the earliest Greek historians]. In Umbra 8.
Суриков И.Е. Демонология Ферекида Афинского (к вопросу о фольклорных
элементах в сочинениях древнейших греческих историков). In Umbra 8 (в печати).
Thomas R. 2000: Herodotus in Context: Ethnography, Science and the Art of Persuasion. Cambridge.
Thucydides and Herodotus 2012: Foster E., Lateiner D. (eds.) Thucydides and Herodotus. Oxford.
Tiverios M. 1994: Thisefs ke Panathinea [Theseus and the Panathenaia]. In: Coulson
W.D.E., Palagia O., Shear T.L., Shapiro H.A., Frost F.J. (eds.) The Archaeology of Athens
and Attica under the Democracy. Oxford. 131–142.
Τιβέριος Μ. Θησεύς καί Παναθήναια. In: Coulson W.D.E., Palagia O., Shear T.L., Shapiro
H.A., Frost F.J. (eds.) The Archaeology of Athens and Attica under the Democracy.
Oxford, 1994. 131–142.
Tsouni G. 2016: Peripatetic Ethics in the First Century BC: The Summary of Didymus.
In: Falcon A. (ed.) Brill’s Companion to the Reception of Aristotle in Antiquity. Leiden; Boston. 120–137.
Varto E.K. 2009: Early Greek Kinship. PhD Thesis. Vancouver.
Vidal-Naquet P. 2001: Chernyy okhotnik: Formy myshleniya i formy obshchestva v
grecheskom mire [The black hunter: Forms of thought and forms of society in the Greek world]. Moscow.
Видаль-Накэ П. Черный охотник: Формы мышления и формы общества в гре-
ческом мире. М., 2001.
Wade-Gery H.T. 1958: Essays in Greek History. Oxford.
Wecowski M. 2016: Herodotus in Thucydides: A Hypothesis. In: Priestley J., Zali V.
(eds.) Brill’s Companion to the Reception of Herodotus in Antiquity and Beyond. Leiden;
Boston. P. 17–33.
West S. 1991: Herodotus’ Portrait of Hecataeus. Journal of Hellenic Studies 111: 144–
160.
Will W. 2003: Thukydides und Perikles: Der Historiker und sein Held. Bonn.
Yaylenko V.P. 1990: Arkhaicheskaya Gretsiya i Blizhniy Vostok [Archaic Greece and the
Near East]. Moscow.
Яйленко В.П. Архаическая Греция и Ближний Восток. М., 1990.
Zelinskiy F.F. 1994: Skazochnaya drevnost’ [Fairy-tale antiquity]. Moscow.
Зелинский Ф.Ф. Сказочная древность. М., 1994.
Zelinskiy F.F. 2000: Atticheskie skazki [Attic tales]. St. Petersburg.
Зелинский Ф.Ф. Аттические сказки. СПб., 2000.


Автор / Author:
И.Е. Суриков / Igor E. Surikov



If a building becomes architecture, then it is art