Российский фонд содействия образованию и науке
Университет Дмитрия Пожарского


АРИСТЕЙ
ВЕСТНИК КЛАССИЧЕСКОЙ ФИЛОЛОГИИ И АНТИЧНОЙ ИСТОРИИ
И.А. Ладынин
Plut. Mor. 151a–d: опыт египтологического комментария

Аннотация: Статья посвящена анализу одного из сюжетов в «Пире семи мудрецов» Плутарха: мудрец Биант отвечает египетскому царю Амасису, которому эфиопский царь «задал… задачу странную и нелепую: выпить море!», что тот должен велеть эфиопу «запереть все реки, впадающие в море, пока царь его будет пить, – потому что речь ведь шла о том море, которое есть, а не о том, которое прибудет». Предлагаемая интерпретация этого сюжета основана на схожем с ним мотиве, обнаруживающемся в древнеегипетской «Книге отражения зла» IV в. до н. э.: один из ее пассажей призван противостоять намерению Сета сделать воды моря пресными (вероятно, с помощью стока рек), чтобы затем они были выпиты. Как представляется, в рассматриваемом сюжете эфиопский царь фактически понуждает Амасиса выполнить это действие; напротив, Биант обставляет его исполнение такой оговоркой, при которой задача Сета добиться вследствие этого исчезновения как моря, так, видимо, и пресной воды не будет достигнута.

Ключевые слова: Египет, Плутарх, «Пир семи мудрецов», загадка, пресная и соленая вода, Сет, «Книга отражения зла»

I.A. Ladynin
Plut. Mor. 151A–D: An Essay of Egyptological Commentary


Abstract: The article deals with a plot in Plutarch’s Septem Sapientium Convivium: the sage Bias answers to the Egyptian king Amasis, to whom an Ethiopian king sent “an extraordinary and awful demand… to drink up the ocean”, that he had to “tell the Ethiopian to stop the rivers which are now emptying into the ocean depths, while he himself is engaged in drinking up the ocean that now is; for this is the ocean with which the demand is concerned, and not the one which is to be”. An interpretation of the plot is founded on the seeming parallel in the Ancient Egyptian Book of Repulsing the Evil: its passage (Urk. VI. 125.21–127.2) means to contradict to Seth’s intention to make the sea water sweet (probably, with the flow of rivers) in order to drink them eventually. It seems that the Ethiopian king not only set an unfeasible task to Amasis but also actually forces on him this deed of Seth; contrary to that, Bias helps to supply this task with a reservation, at which Seth’s aim to achieve disappearing both the sea and the sweet water will not be accomplished.

Keywords: Egypt, Plutarch, Египет, Septem Sapientium Convivium, riddle, sweet and salt water, Seth, Book of Repulsing the Evil


Литература/References
Altmann V. 2010: Die Kultfrevel des Seth: Die Gefährdung der göttlichen Ordnung in zwei Vernichtungsritualen der ägyptischen Spätzeit (Urk. VI) (Studien zur spätägyptischen Religion 1). Wiesbaden.
Aune D. 1978: Septem Sapientium Convivium. In: Betz H.D. (ed.). Plutarch‘s Ethical
Writings and Early Christian Literature (Studia ad Corpus Hellenisticum Novi Testamenti 4). Leiden. 51–105.
Gamer-Wallert I. 1970: Fische und Fischkulte im Alten Ägypten (Ägyptologische Abhändlungen 21). Wiesbaden.
Griffiths J.Gw. 1970: Plutarch’s De Iside et Osiride. Cardiff.
Karlova K.F. 2016: Obraz boga Seta v drevneyegipetskoy religii Pozdnego perioda (na
materiale ritual’no-magicheskikh tekstov i pamyatnikov oazisov) [The Image of the God Seth in the Ancient Egyptian Religion of the Late Period (From the Data of Ritual and Magic Texts and the Monuments of the Oases)]. Ph.D. Diss. Moscow.
Карлова К.Ф. Образ бога Сета в древнеегипетской религии Позднего пе-
риода (на материале ритуально-магических текстов и памятников оази-
сов). Диссертация на соискание ученой степени кандидата исторических
наук. М., 2016.
Karlova K.F. 2018: Set – “vladyka isefet”: k voprosu ob interpretatsii epiteta [Seth – the
“Lord of Isefet”: Towards the Interpretation of the Epithet]. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo oblastnogo universiteta. Seriya: Istoriya i politicheskiye nauki [Journal of the Moscow State Regional University. Series: History and Political Science] 3: 40–47.
Карлова К.Ф. Сет – «владыка исефет»: к вопросу об интерпретации эпитета.
Вестник Московского государственного областного университета. Серия:
История и политические науки. 3 (2018): 40–47.
Kim L. 2009: Historical fiction, brachylogy, and Plutarch’s Banquet of the Seven Sages.
In: Ferreira J.R., Leão D., Tröster M., Dias P.B. (eds.). Symposion and Philanthropia in Plutarch. Coimbra. 481–495.
Konstantakos I. 2004: Trial by Riddle: The Testing of the Counsellor and the Contest of
Kings in the Legend of Amasis and Bias. Classica et Mediaevalia 55: 85–137.
Ladynin I.A. 2009: Antichnaya traditsiya o tsare Amasise i yeyo yegipetskiye literaturnyye prototipy [The Classical Tradition on the King Amasis and its Egyptian Literary Prototypes]. In: Antichnyy mir i arkheologiya [Classical World and Archaeology] 13. Saratov. 357–372.
Ладынин И.А. Античная традиция о царе Амасисе и ее египетские литера-
турные прототипы. В кн.: Античный мир и археология 13. Саратов, 2009.
357–372.
Ladynin I.A. 2012: Tearkon/Takharka v soobshchenii Megasfena (FGrHist. 715. F. 11А
= Strab. XV. 1. 6–8) [Tearco/Taharqa in a Statement by Megasthenes (FGrHist. 715. F. 11А = Strab. XV. 1. 6–8)]. In: Vostok, Yevropa, Amerika v drevnosti. Vyp. 2: Sbornik nauchnykh trudov XVIII Sergeyevskikh chteniy [Orient, Europe and America in Antiquity. 2: Proceedings of the 16th Sergeev’s Readings]. Moscow. 29–41.
Ладынин И.А. Теаркон/Тахарка в сообщении Мегасфена. В кн.: Восток, Ев-
ропа, Америка в древности. Вып. 2: Сборник научных трудов XVIII Сергеев-
ских чтений. М., 2012. 29–41.
Plutarch 1990: Zastol’nyye besedy [Table-talks]. Moscow.
Плутарх. Застольные беседы. М., 1990.
Quack J.F. 2000: Das Buch vom Tempel und verwandte Texte. Ein Vorbericht. Archiv für
Religionsgeschichte 2: 1–20.
Simpson W.K. (ed.) 2003: The Literature of Ancient Egypt: An Anthology of Stories, Instructions,
Stelae, Autobiographies and Poetry. 3rd. ed. New Haven.
Te Velde H. 1967: Seth, God of Confusion: A Study of His Role in Egyptian Mythology
and Religion (Probleme der Ägyptologie 6). Leiden.
Vandersleyen Cl. 2008: Le delta et la vallée du Nil: le sens de ouadj our (w3d̲ wr). (Connaissance de l’Égypte ancienne 10). Bruxelles.
Vassilieva O.A. 2004: Mif ob Iside i Osirise v greko-rimskoy i pozdneantichnoy traditsii
[The Myth of Isis and Osiris in the Graeco-Roman and the Late Antic Tradition]. Ph.D. Diss. Moscow.
Васильева О.А. Миф об Исиде и Осирисе в греко-римской и позднеантичной
традиции. Диссертация на соискание ученой степени кандидата исторических
наук. М., 2004.
Yoyotte J. 1951: Le martelage des noms éthiopiens par Psammétique II. Revue d’égyptologie 8: 215–239.



Автор / Author:
И.А. Ладынин / I.A. Ladynin



If a building becomes architecture, then it is art