Российский фонд содействия образованию и науке
Университет Дмитрия Пожарского


АРИСТЕЙ
ВЕСТНИК КЛАССИЧЕСКОЙ ФИЛОЛОГИИ И АНТИЧНОЙ ИСТОРИИ
DOI: 10.53084/22209050_2024_30_227

Е.В. Приходько
Оракул по пяти астрагалам из Анабур: история изучения и реконструкция памятника

Аннотация: Надписи с астрагальными оракулами обычно вырезали на высоких прямоугольных колоннах или, что реже, на стенах построек. В городе Анабуры, на границе Писидии и Фригии, был создан памятник с оракулом по пяти астрагалам, который по форме отличался от всех остальных носителей надписи с астрагальным оракулом. Первый блок этого памятника был обнаружен Стерреттом в 1885 г. в деревне Ордекчи. Это был вогнутый мраморный блок с пилястрой справа и частью пилястры слева. На пилястре была вырезана надпись в честь Аттала, сына Бианора, а все пространство между пилястрами занимала надпись с астрагальным оракулом. Это были строфы с 43-й по 56-ю. Второй блок этого памятника обнаружил в этой же деревне в 1932 г. Колдер, но сейчас этот блок утрачен. Третий блок нашел в 1984 г. Й. Нолле, но опубликовал информацию о нем только в 2007 г. Поэтому этот же блок был снова обнаружен турецкими археологами и Г. Лабарром в 2006 г., и они сразу же, в 2007 г., издали материалы проведенных исследований. В результате в один год вышло в свет две работы о памятнике с астрагальным оракулом из Анабур, где несколько основополагающих моментов трактовались по-разному: в первую очередь, это – структура памятника и родословное древо семьи его создателей. Сопоставляя мнения этих ученых, автор в итоге дает исправленную стемму рода Телемаха и Аттала, создателей памятника, и делает свои выводы о структуре и назначении памятника. Оракул по пяти астрагалам был вырезан на внутренней стороне отдельно стоящей экседры, которая по ряду параметров отличалась от традиционной греческой экседры. Соединение семейного памятника и надписи с оракулом, которая, по верованиям жителей региона, создавала вокруг себя мини-прорицалище, – явление уникальное. Ближайшими аналогами могут служить только надписи с алфавитным оракулом, вырезанные на фасадах гробниц.

Ключевые слова: надпись с оракулом по пяти астрагалам, Анабуры, Эневре, Килланийская равнина, Писидия, отдельно стоящая экседра, прорицалище, алфавитный оракул

Для цитирования: Приходько Е.В. Оракул по пяти астрагалам из Анабур: история из учения и реконструкция памятника. Аристей XXX (2024): 227–283.

E.V. Prikhodko
The five astragaloi oracle from Anaboura: history of study and reconstruction of the monument

Abstract: Inscriptions with astragalus oracles were usually carved on tall rectangular columns or, more rarely, on the walls of buildings. In the city of Anaboura, on the border of Pisidia and Phrygia, there was a monument with a five astragaloi oracle, which differed in form from all other bearers of inscriptions with astragalus oracles. The first block of this monument was discovered by J. Sterrett in 1885 in the village of Ördekçi. It was a concave marble block with a pilaster on the right and part of a pilaster on the left. On the pilaster was carved an inscription in honor of Attalos, son of Bianor, and all the space between the pilasters was occupied by an inscription with a five astragaloi oracle. These were strophes 43 through 56. A second block of this monument was discovered in the same village in 1932 by W. Calder, but this block is now lost. A third block was found in 1984 by J. Nollé, but he did not publish information about it until 2007. Therefore, the same block was again discovered by Turkish archaeologists and G. Labarre in 2006, and they immediately, in 2007, published the materials of their research. As a result, two studies on the monument with the oracle inscription from Anaboura were published in the same year. However, their authors interpreted several fundamental points differently, particularly the structure of the monument and the family tree of its creators. By comparing the opinions of these scholars, the author ultimately presents a corrected family tree of Telemachos and Attalos, the creators of the monument. She also draws her own conclusions about the monument’s structure and purpose. The inscription with a five astragaloi oracle was carved on the inside of a freestanding exedra, which differed from the traditional Greek exedra in a number of ways. The combination of a family monument and an oracle inscription, which, according to the beliefs of the region’s inhabitants, created a small oracle sanctuary around it, is a unique phenomenon. The closest analogs can only be the inscriptions with the alphabetical oracle carved on the facades of tombs.

Keywords: inscription with a five astragaloi oracle, Anaboura, Enevre, Killanian plain, Pisidia, freestanding exedra, oracle sanctuary, alphabetical oracle

To cite this article: Prikhodko E.V. The five astragaloi oracle from Anaboura: history of study and reconstruction of the monument. Aristeas XXX (2024): 227–283.

Литература / References:
Aktaş Ş. 2008: Tombs of the Exedra Type and Evidence from the Pataran Examples. Adalya 11: 235–261.
Aydınoğlu Ü. 2012: Kanytella Nekropolisi: Yeni Buluntular Işığında Bir Değerlendirme.
Adalya 15: 129–158.
Belke K., Mersich N. 1990: Phrygien und Pisidien. (Tabula Imperii Byzantini 7). Wien.
Calder W.M. 1932: Inscriptions of Southern Galatia. American Journal of Archaeology. 36.4: 452–464.
Cronin H.S. 1902: First Report of a Journey in Pisidia, Lycaonia, and Pamphylia. Part. I.
The Journal of Hellenic Studies 22: 94–125.
Curnow T. 2004: The Oracles of the Ancient World: A Comprehensive Guide. Duckworth.
Graf F. 2005: Rolling the Dice for an Answer. In: Johnston S.I., Struck P.T. (ed.) Mantikê.
Studies in Ancient Divination. Leiden; Boston. 51–97.
Heberdey R. 1932/1933: Zu den kleinasiatischen Astragalenorakeln. Wiener Studien.
Zeitschrift für Klassische Philologie 50: 82–95.
Heinevetter F. 1912: Würfel- und Buchstabenorakel in Griechenland und Kleinasien. Breslau.
Hoff M., Townsend Rh., Erdoğmuş E., Can B. 2014: The Antiochia ad Cragum Archaeo
logical Research Project: 2012 Season. Kazı Sonuçları Toplantısı 35.3: 465–481.
Hornbostel-Hüttner G. Studien zur Römischen Nischenarchitektur. Leiden, 1979.
İplikçioğlu B. 2003: Batı Pamfilya ve Doğu Likya’da Epigrafya Araştırmaları 2001.
Araştırma Sonuçları Toplantısı 20.2: 71–75.
İplikçioğlu B. 2021: Die Inschriften von Korydalla (Tituli Asiae Minoris. Vol. II2. Tituli
Lyciae linguis Graeca et Latina conscripti. Fasc. I). Wien.
Jones A.H.M. 1971: The Cities of the Eastern Roman Provinces. 2nd Ed. Oxford.
Jonnes L. 2002: The Inscriptions of the Sultan Dağı (Philomelion, Thymbrion/Hadri
anopolis, Tyraion). (Inschriften Griechischer Städte aus Kleinasien 62). Bonn.
Kaibel G. 1888: Inschriften aus Pisidien. Hermes 23: 532–545.
Kaya M.A. 2007: Cillanicus Tractus: a Re-Interpretation of its Location. Arkeoloji ve Sanat 124: 45–50.
Kurt M. 2017: Roma Döneminde Beyşehir Gölü (Karalis) Çevresinin Sosyal ve Eko
nomik Yapısı. History Studies. International Journal of History 9.4: 123–137.
Labarre G., Özsait M., Özsait N. 2007: Sites et inscriptions de la plaine Cillanienne.
Anatolia Antiqua 15: 113–146.
LGPN V.C. – A Lexicon of Greek Personal Names. Vol. V.C. Inland Asia Minor. Ed. by
J.-S. Balzat, R.W.V. Catling, É. Chiricat, and T. Corsten. Oxford, 2018.
MAMA – Calder W.M., Cormack J.M.R. Monumenta Asiae Minoris Antiqua. Vol. VIII.
Monuments from Lycaonia, the Pisido-Phrygian Borderland, Aphrodisias. Manchester, 1962.
Naour Ch. 1980: Tyriaion en Cabalide: Épigraphie et Géographie Historique. (Studia Am
stelodamensia ad Epigraphicam, Jus Antiquum et Papyrologicam pertinentia XX). Zutphen.
Nollé J. 1987: Südkleinasiatische Losorakel in der römischen Kaiserzeit. Antike Welt
18.3: 41–49.
Nollé J. 2007: Kleinasiatische Losorakel. Astragal- und Alphabetchresmologien der
hochkaiserzeitlichen Orakelrenaissance. München.
Özsait M. 2003: 2001 Yılı Isparta İli Yüzey Araştırmaları. Araştırma Sonuçları Toplantısı
20.2: 233–246.
Prikhodko E.V. 1999: Dvoynoye sokrovishche. Iskusstvo proritsaniya Drevney Gretsii:
mantika v terminakh [Twofold Treasure. The Art of Divination of Ancient Greece: Mantic in Terms]. Moscow.
Приходько Е.В. Двойное сокровище. Искусство прорицания Древней Греции: мантика в терминах. М., 1999.
Prikhodko E.V. 2014: Novyy povorot v sud’be orakula po asragalam iz derevni Yarykyoy
[A new turn in the history of the dice oracle from the village of Yarıköy]. Aristey. Vestnik klassicheskoy filologii i antichnoy istorii [Aristeas. Philologia classica et historia antiqua] IX: 58–95.
Приходько Е.В. Новый поворот в судьбе оракула по астрагалам из деревни
Йарыкёй. Аристей. Вестник классической филологии и античной истории IX
(2014): 58–95.
Prikhodko E.V. 2022: Kak alfavitnyy orakul prevrashchal preddveriya grobnits v svyatil
ishcha [How an alphabetical oracle transformed the vestibules of tombs into the sanctuaries]. Uchenyye zapiski Petrozavodskogo gosudarstvennogo universiteta [Proceedings of Petrozavodsk State University] 44.3: 97–103.
Приходько Е.В. Как алфавитный оракул превращал преддверия гробниц в свя
тилища. Ученые записки Петрозаводского государственного университета
44.3 (2022): 97–103.
Prikhodko E.V. 2023: Ponyatiye “orakul” kak sozdaniye antichnoy kul’tury [The notion
of “oracle” as the creation of ancient culture]. Aristey. Vestnik klassicheskoy filologii i antichnoy istorii [Aristeas. Philologia classica et historia antiqua] XXVII: 116–130.
Приходько Е.В. Понятие «оракул» как создание античной культуры. Аристей.
Вестник классической филологии и античной истории XXVII (2023): 116–130.
Robert L. 1938: Études épigraphiques et philologiques. Paris.
Robert L. 1962: Villes d’Asie Mineure. Études de Géographie Ancienne. 2nde Éd. Paris.
Robert L. 1965: Hellenica. Recuel d’Épigraphie de Numismatique et d’Antiquités
Grecques. Vol. XIII. Paris.
Sterrett J.R.S. 1888a: An Epigraphical Journey in Asia Minor (Papers of the American
School of Classical Studies at Athens 2. 1883–1884). Boston.
Sterrett J.R.S. 1888b: The Wolfe Expedition to Asia Minor (Papers of the American
School of Classical Studies at Athens 3. 1884–1885). Boston.
Stamatopoulou M. 2014: The Pasikrata Sanctuary at Demetrias and the alleged funerary...


Автор / Author:
Елена Владимировна Приходько / Elena V. Prikhodko

If a building becomes architecture, then it is art